Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 15,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Onderwijs Anders

een zoektocht naar argumenten voor meer bewuste subjectvorming en vrije wil .

Jan Willem Breuk • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In deze discussiebijdrage formuleert de auteur zijn visie op "Goed Onderwijs". Hij bespreekt daarbij een aantal belangrijke aspecten.
    - "Goed Onderwijs" dient zich niet alleen te richten op kwalificatie en socialisatie, maar zeker ook op bewuste subjectvorming. Dit laatste mag niet verworden tot doel op zich; subjectvorming is een voorwaarde voor vorming van jongeren tot mensen die een bewuste bijdrage leveren aan een democratische, dynamische en pluriforme samenleving.
    - De auteur verzet zich tegen de tendens in het reguliere onderwijs om "slechts te waarderen wat we kunnen meten, in plaats van te willen meten wat we waarderen".
    - Onderwijs als product van economische afwegingen is principieel iets anders dan onderwijs als pedagogisch proces!
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 55
    Uitgeverij : Jan WIllem Breuk
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 05-2015
  • Inhoudsopgave
    1 Wat kunnen we verstaan onder "Goed Onderwijs"?

    2 Heeft de mens een vrije wil, en wat kunnen we onder die term verstaan?

    3 Keuze voor een humanistisch-filosofisch perspectief: de visie van filosoof/auteur Bieri.

    Intermezzo: Wordt neurobioloog Damasio volledig of selectief geciteerd door collega-wetenschappers?

    4 Subjectvorming door ontwikkelen en versterken van vrije wil: persoonlijke ervaringen met "Goed Onderwijs" in de IVO-Kindergemeenschap.

    5 Afronding en notenverantwoording.
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 15,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar

2-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Onderdeel van subjectvorming via "Goed Onderwijs" zou zich dus ook mede volgens een humanistische onderwijstraditie kunnen richten op het werken aan een dergelijke identiteitsvorming.
Het moge duidelijk zijn dat ik als schrijver van deze discussiebijdrage mij ook baseer op een dergelijk humanistisch mens-en-wereldbeeld.
Evenals Wiel Veugelers (Universiteit voor Humanistiek/Universiteit van Amsterdam) onderschrijf ik de aanname dat een docent nooit een "neutrale” positie inneemt bij het leerproces. Iedere docent speelt een rol in een politieke en culturele strijd om de invulling van het onderwijscurriculum. Hij/zij kan dat zien als een strijd om bij leerlingen aanpassing aan gevestigde machtsverhoudingen te stimuleren. Het is ook mogelijk te kiezen om juist waarden en normen en vaardigheden aan te dragen die emancipatie van bepaalde groepen binnen de samenleving dienen. Ten slotte kan een docent zich richten op het helpen ontwikkelen van vaardigheden die een kritisch-democratisch burgerschap kunnen ondersteunen. Maar in alle gevallen zal hij/zij het leerproces van leerlingen willen beïnvloeden ×
SERVICE
Contact
 
Vragen