€ 20,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering

Hoe de analyse en beschrijving van uw administratieve organisatie uw bedrijfsvoering juridisch en kwalitatief op orde brengen

Helmi van Bergen • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Ondernemers zijn bezig met het proces van de klantvraag tot het leveren van het eindproduct aan die klant. Dit proces is complexer dan in de vorige zin beschreven; inkoop, verkoop, productie, logistiek, administratie, productontwikkeling en productinnovatie, personeelsbeheer én niet te vergeten de onderlinge afstemming van al deze processen.
    Inzicht in het verloop van zowel de totale bedrijfsvoering, als van de afzonderlijke processen is echter van groot belang voor het functioneren van de organisatie zelf, maar ook van de medewerkers hierin.
    De beschrijving van de bedrijfsvoering geeft inzicht en overzicht en legt de basis voor verhoging van de kwaliteit van werken, goed gebruik van automatisering en een goede invoering van nieuwe of verbeterde werkwijzen.

    In kort bestek beschrijft Helmi van Bergen het hoe, wat en waarom van het beschrijven van de bedrijfsvoering en administratieve organisatie, zodat orde in de chaos van regelgeving en bedrijfsvoering wordt bereikt.

    Helmi van Bergen is jurist en professional in de administratieve organisatie. Deze twee werkgebieden brengt zij samen in haar eigen adviesbureau: Juridiqua, bureau voor juridisch organisatie advies.
    Tijdens haar carrière bij diverse grote en kleine organisaties heeft zij veel ervaring opgedaan in de advisering over bedrijfsvoering en administratieve organisatie, alsook de juridische advisering.

    Dit boek is bestemd voor directie en bedrijfsleiding van zowel kleine tot middelgrote mkb-bedrijven, als van organisaties die veel te maken hebben met wet- en regelgeving
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 64
    Uitgeverij : Juridiqua, bureau voor juridisch organisatie advies
    ISBN : 9789082821901
    Datum publicatie : 03-2018
  • Inhoudsopgave
    Inhoudsopgave

    Voorwoord 7
    1. Het nut van een administratieve organisatie 9
    1.1 Doel van dit boek 11
    1.2 Visie 12
    1.3 Waarom dit boek? 13
    1.4 Voor wie is dit boek bestemd? 15
    2. Welke organisaties hebben baat bij een goede administratieve organisatie 17
    3. Waarom en wanneer 21
    3.1 Efficiencyverbetering door afstemming en integratie van processen 25
    3.2 Informatiebepaling 26
    3.3 Samenhang met automatisering 27
    3.4 Compliant zijn en voldoen aan wet- en regelgeving 29
    3.5 Kwaliteitsverbetering 30
    3.6 Certificering 31
    3.7 Eenduidigheid van werken 33
    3.8 Vastleggen van bevoegdheden en verantwoordelijkheden 33
    3.9 Risicobeheersing 34
    3.10 Nieuwe werkwijzen 35
    3.11 Kennis vastleggen 36
    3.12 Conclusie 37
    4. Hoe creëert u orde in de chaos 38
    4.1 Cirkel van negen stappen 40
    4.1.1 Stap 1: Voordat men begint 40
    4.1.2 Stap 2: Analyse huidige situatie 42
    4.1.3 Stap 3: Analyse gewenste situatie 43
    4.1.4 Stap 4: Afzonderlijke processen gedetailleerd vastleggen 44
    4.1.5 Stap 5: Integratie en afstemming afzonderlijke processen 46
    4.1.6 Stap 6: Kwaliteitsverbeteracties, inefficiënties en risico’s bepalen 48
    4.1.7 Stap 7: Aanpassing, herontwerp en vastlegging nieuwe en verbeterde bedrijfsvoering en processen 49
    4.1.8 Stap 8: Met de nieuwe en verbeterde bedrijfsvoering en processen werken 50
    4.1.9 Stap 9: Onderhoud bedrijfsvoering en processen 51
    4.2 Randvoorwaarden 53
    4.2.1 De participatie en acceptatie van medewerkers 53
    4.2.2 Wet- en regelgeving 55
    4.2.3 Vastleggingstechnieken 56
    5. Aan de slag 58
    Tot slot 60
    Literatuur 61
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 20,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Uit ervaring weet ik dat veel organisaties hun administratieve organisatie (verder te noemen: AO) en het beschrijven en vastleggen ervan, tegenhouden of uitstellen. Ze gaan het alleen doen als ze moeten.
Bijvoorbeeld omdat anderen, zoals een leverancier of de accountant, dit aan de organisatie vragen of omdat de directie het gevoel van overzicht in haar organisatie mist.
Het probleem is dan vaak alleen dat het de directie en medewerkers aan tijd, animo en kennis ontbreekt. Meestal stopt men her en der enkele procedures, werkinstructies en reglementen bij elkaar in een map – al dan niet digitaal – met de bedoeling om hierin alles wat maar met procedures en dergelijke te maken heeft, te verzamelen.
Ergens wel begrijpelijk: een ondernemer is nu eenmaal meer bezig met de corebusiness, de klanten, de producten en diensten.

Maar ook de administratie, het personeelsbeheer, de website en de marketing moeten gedaan worden. Deze zaken worden vaak ervaren als ballast. Zo ook het vastleggen van de AO en bedrijfsvoering.
Toch is dit onderdeel van de bedrijfsvoering ook belangrijk en wel om de volgende redenen:
- het geeft inzicht en overzicht voor de organisatie;
- het zorgt voor transparantie en helderheid voor de directie én medewerkers;
- het legt de basis voor een hogere kwaliteit van werken;
- het helpt bij een goede invoering van nieuwe of verbeterde werkwijzen;
- het legt de basis voor een goed gebruik van automatisering.

In dit boek besteed ik aandacht aan het nut van een AO, voor welke organisaties een AO het meest geschikt is en wanneer en hoe u een AO vastlegt.
Het belangrijkste hoofdstuk van dit boek is de beschrijving van de cirkel van negen stappen, waarin ik uitleg hoe u de AO zo goed mogelijk kunt inzetten voor de organisatie en daar dan ook optimaal voordeel van heeft.

Ook laat ik in dit boek zien dat het niet werkt om hier en daar een procedure vast te leggen.
Wat wel werkt, is de AO als één geïntegreerd geheel te beschouwen en iedereen – directie én medewerkers – erbij te betrekken. Daarnaast leert u ook dat een AO niet iets eenmaligs is, maar een doorlopend proces waar dagelijks mee gewerkt wordt. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen