€ 37,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Oplossingsgericht werken in HRM

Gwenda Schlundt Bodien • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Het vak van HR-professionals vraagt om het snel inschatten van situaties en het kiezen van de juiste aanpak om doelen te bereiken. Met de oplossingsgerichte methode bereik je deze doelen op een snelle, effectieve en plezierige manier.

    De oplossingsgerichte aanpak is een innovatieve veranderbenadering, die de kortste route naar het gewenste succes neemt. Bij oplossingsgericht werken gaat het erom problemen te onderkennen om vervolgens de gewenste situatie in levendige, positieve, concrete en resultaatgerichte taal te beschrijven en uit te vinden wat werkt om die gewenste toekomst te bereiken.

    Oplossingsgericht werken in HRM werkt uit hoe professionals de oplossingsgerichte aanpak kunnen gebruiken bij adviseren, sturen, instrueren, werken met teams en in verandertrajecten. Het boek reikt ook aan hoe de oplossingsgerichte mindset benut kan worden in de inhoud van HRM, zoals in selectie, beoordeling, beloning en uitstroom. Het biedt veel praktische handvatten. Daarnaast worden zichtbare wetenschappelijke verschuivingen in de psychologie beschreven, die relevant zijn voor de ontwikkeling van de oplossingsgerichte mindset.

    Het boek is bedoeld voor interne en externe HR-professionals.

    Gwenda Schlundt Bodien is oplossingsgerichte coach, HR-adviseur, trainer en auteur. Zij heeft, onder andere samen met Coert Visser, meerdere boeken geschreven over oplossingsgericht werken.

    Inleiding 11

    Hoofdstuk I Wat is oplossingsgericht werken? 15
    Een definitie van oplossingsgericht werken 15
    De assumpties van de oplossingsgerichte aanpak 15
    De oplossingsgerichte mindset 18
    Enkele oplossingsgerichte interventies 19
    Erkennen en normaliseren 19
    Activeervragen 20
    Probleemonderkenningsvragen 21
    Positieve verwachtingenvraag en toekomstprojectievraag 21
    De eerdere successenvraag en de positieve uitzonderingenvraag 21
    De bruikbaarheidsvragen 21
    Vier oplossingsgerichte competenties 22

    Hoofdstuk 2 Oplossingsgericht adviseren 25
    Oplossingsgericht intakegesprek 25
    De nuttigheidsinterventies bij intakes 26
    De gewenste situatie-interventies bij intakes 26
    Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 27
    Voorbeelddialoog: intakegesprek 28
    Oplossingsgerichte helpinterventies 34
    De wondervraag 34
    De platformvraag en schaalvraag 35
    De eerdere successenvraag 36
    Andere schaalvragen 36
    Zeven stappen van FORWARD 37
    Dialoog: oplossingsgericht helpen 37
    Eerst aansluiten, dan doorschakelen 54
    Oplossingsgericht trainen: externe oplossingen 55
    Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties bij trainen 56
    Autonomie en intrinsieke motivatie 58
    Impliceren van fouten 60
    Procesgericht complimenteren 61
    Oplossingsgerichte interventies bij gestuurde cliënten 62
    Dialoog: oplossingsgericht gesprek met gestuurde cliënt 62

    Hoofdstuk 3 Oplossingsgericht sturen en instrueren 67
    Wat gaat hier fout? 67
    Oplossingsgericht sturen 70
    De voorbereiding van een oplossingsgericht stuurgesprek 71
    Stuurinterventies bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 71
    Dialoog: oplossingsgericht stuurgesprek 73
    Follow-up bij sturen 78
    Case: oplossingsgericht sturen op het Peter Stuyvesant College 80
    Oplossingsgericht instrueren 81
    Instrueren bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische
    interacties 85

    Hoofdstuk 4 Oplossingsgerichte teambegeleiding 87
    Oplossingsgericht helpen in een team 87
    Wat werkt in teambegeleiding? 88
    Uitgangspunt 1: Individuele waardering, verbeterpunten
    op teamniveau 88
    Uitgangspunt 2: Veiligheid en ruimte 90
    Uitgangspunt 3: Zie weerstand als samenwerking 91
    Uitgangspunt 4: Mensen kiezen de constructieve weg zodra ze die zien 91
    Uitgangspunt 5: Microprogressie is een begin van de verandering 92
    Uitgangspunt 6: Het doel wordt bereikt tussen de sessies 92
    Uitgangspunt 7: Actie werkt beter dan zelfreflectie 93
    Uitgangspunt 8: Activering leidt tot betrokkenheid en verandering 93
    Uitgangspunt 9: Heldere eigen voorwaarden en grenzen leiden tot betere dienstverlening 93
    Uitgangspunt 10: Hanteer spelregels die in het hier en nu werken 94
    Oplossingsgericht helpen en sturen in een team 95
    VOM
    Oplossingsgericht interveniëren bij conflicterende doelen 96
    Case: programma van een HR-dag van een P&O-team in een
    technisch bedrijf 99
    Intake en doelbepaling met de leidinggevende 101
    Intake en doelbepaling met het team 102
    Tussen de eerste en de tweede sessie 105
    De tweede sessie 105
    Tussen de tweede en de derde sessie 107
    De derde sessie 107
    De vierde sessie 109
    Oplossingsgerichte mediation 110
    Reframen 109
    Mutualiseren 110
    Case: moving forward 111
    Oplossingsgerichte intervisie 114
    Oplossingsgericht vergaderen 116

    Hoofdstuk 5 De oplossingsgerichte mindset in HRM 119
    Oplossingsgerichte draaiknoppen in HRM 119
    Refreshingly Hot! 121
    Oplossingsgerichte draaiknoppen in selectie 124
    Oplossingsgerichte draaiknoppen bij beoordelen en ontwikkelen 126
    Oplossingsgerichte draaiknoppen in beloning 130
    Oplossingsgerichte draaiknoppen in uitstroom 133
    Case: oplossingsgerichte grondhouding bij ontslag 135

    Hoofdstuk 6 Oplossingsgericht werken in je eigen HR-praktijk 139
    Benutten van de oplossingsgerichte methode in je eigen HR-praktijk 139
    Oplossingsgericht persoonlijk ontwikkelplan 140
    Oplossingsgericht aan de slag met jouw team 141
    Invullen 4SFC-model 143

    Hoofdstuk 7 De oplossingsgerichte mindset in breder perspectief 145
    Inductieve ontwikkeling in het Brief Family Therapy Center 145
    Verschuivingen? 147
    Een verschuiving van probleemdiagnose naar doelgerichtheid 148
    Een verschuiving van expertmatige professionals naar cliënten die de expert zijn 150
    Een verschuiving van ziek en negatief naar gezond en positief 152
    Een verschuiving van persoonlijkheidskenmerken naar situationele
    factoren 153
    Grenzen aan de oplossingsgerichte benadering? 157

    Praktische uitwerking: oplossingsgericht veranderplan 159
    Case: shared service center 159

    Praktische uitwerking: oplossingsgericht onderhandelen 167

    Literatuurlijst 173

    Over de auteur 181
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 150mm x 235mm
    Aantal pagina's : 181
    Uitgeverij : Boom
    ISBN : 9789024418589
    Datum publicatie : 07-2010
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 37,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Op werkdagen voor 21:00 besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen