€ 33,40

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Consumentengedrag, de basis
    Consumentengedrag, de basis (boek)
  • Cover Consumentengedrag
    Consumentengedrag (PDF)

REISGIDS ONDERNEMEND GEDRAG

kansen zien, durven doen, resultaten voelen

André Weber • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In dit boek maak je kennis met vele gebieden van ondernemend gedrag. Wat je daarmee doet is afhankelijk van jouw ambitie en talent. Wat kun leren over het zien en pakken van kansen, nu en in de toekomst? Hoe breng je wat je geleerd hebt in praktijk? Kijk naar dit filmpje over jongeren die over hun ondernemende ervaringen vertellen.
    Bron: https://www.youtube.com/watch?v=BjC-V4VAOrc

    Ondernemend gedrag kun je in een aantal situaties laten zien: als persoon, als lid van een groep, als medewerker in een bedrijf, als ondernemer met een eigen bedrijf of als burger in de maatschappij. De stof is daarom op vijf situaties gericht.


    1. DE ONDERNEMENDE PERSOON

    Wat wil jij bereiken, privé, op school en later met je diploma? Wat is je motivatie? Je wilt kansen zien, durven doen en succes hebben, maar daarvoor heb je kennis en vaardigheden nodig. Wat kun je al? Dat is vooral belangrijk om te weten wat je beter kunt doen. Tijdens deze reis ga je anders tegen dingen aankijken en zie je mogelijkheden om iets aan jezelf te veranderen. Dat heeft met waarneming en leren te maken. Hoe ziet de wereld eruit en wat moet je kunnen om kans op succes te hebben? Kansen zien heeft te maken met je creativiteit. Hoe creatief ben je? Hoe kun je creatieve ideeën gebruiken voor een bruikbare oplossing van een probleem?




    2. HET ONDERNEMENDE GROEPSLID

    Je kunt in je eentje op reis gaan, maar vaker ga je samen met anderen. Dat is leuker, gezelliger, je kunt samen ook meer doen. Vooral als er obstakels en hindernissen zijn kun je door samenwerking ervoor zorgen, dat iedereen die kan overwinnen. Alleen zou je dat misschien niet lukken. Een goede communicatie tussen de groepsleden is wel nodig, anders lukt het niet. Welke bijdrage kun je daaraan leveren? En wat kun je doen als het niet zo goed gaat in je groep, als er steeds ruzie en conflicten zijn?

    3. DE ONDERNEMENDE MEDEWERKER IN LOONDIENST

    Na je opleiding ga je als medewerker aan de slag. Je hebt vakkennis en ondernemende vaardigheden. Je wilt ook kansen zien en daarmee iets doen. Je moet wel weten hoe een bedrijf er meestal uitziet, wat je plaats daarin is en hoe ondernemend je in dit bedrijf kan zijn. In je functiebeschrijving staat welke taken en verantwoordelijkheden je hebt, maar je wilt méér doen. Je bent nu eenmaal ondernemend!

    4. DE ONDERNEMER IN EEN EIGEN BEDRIJF

    Misschien kies je niet voor een betaalde functie in een organisatie of bedrijf, maar wil je je eigen baas zijn. Je start een eigen bedrijf en zorgt zelf voor voldoende inkomen om alle uitgaven te dekken. Het spreekt vanzelf dat je héél ondernemend bent, anders had je deze keuze niet gemaakt. Je moet trouwens nog veel meer kiezen: de naam van het bedrijf, je product of dienst, je klanten, hoe je in contact komt met klanten, hoe je je tijd indeelt, waar en hoe je gaat netwerken, enzovoort.

    5. DE ONDERNEMENDE BURGER IN DE MAATSCHAPPIJ

    Ondernemend gedrag wordt in onze samenleving gewaardeerd. Hoe kun je een ondernemende burger zijn? Je kunt lid worden van een politieke partij, een vakbond of een belangenorganisatie zoals Greenpeace of de Dierenbescherming, maar dat is niet altijd nodig. Als je in je buurt meedoet aan een protestactie tegen het kappen van bomen, ben je ook maatschappelijk ondernemend. Ondernemende burgers zijn ook te zien onder consumenten die hun aankopen milieubewust doen en duurzaam proberen te leven.

    Zo kom je op deze reis langs vele gebieden en plaatsen die je aan het denken zetten over jouw kansen om je ondernemend te gedragen.

    We hopen dat je die kansen durft te pakken en op alle gebieden succes hebt!
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 210
    Uitgeverij : Weber Books & More B.V. Arnhem
    ISBN : 9789078438199
    Datum publicatie : 03-2017
  • Inhoudsopgave
    Woord vooraf 01
    Inleiding 02

    Onderweg met ondernemend gedrag 07

    Hoofdstuk 1 Ik ben ondernemend 1
    1.1 Opdracht Laat zien wie je bent! 2
    1.2 Opdracht Ondernemende Bekende Nederlanders 3
    1.3 Ondernemend gedrag en talent 3
    Opdracht Ken je talent 3
    1.4 Ondernemend gedrag: kenmerken of vaardigheden 5
    Opdracht Vijf vaardigheden van ondernemend gedrag 5
    1.5 Reisinformatie 6
    1.6 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 1 9

    Hoofdstuk 2 Ik ken mijn startniveau 13
    2.1 Opdracht Poolexpeditie 14
    2.2 Reisinformatie 16
    2.3 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 2 18
    Bijlage scorelijst ondernemend gedrag 23

    Hoofdstuk 3 Ik ben gemotiveerd 27
    3.1 Wat wil je bereiken? 28
    3.2 Test zelfcontrole 31
    3.3 Reisinformatie 32
    3.4 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 3 35
    Lijst met kansen in een baan 36

    Hoofdstuk 4 Ik wil leren 39
    4.1 Opdracht Creatief met lucifers 40
    4.2 Opdracht Vier niveaus van leren 43
    4.3 Opdracht Gaan met die banaan 43
    4.4 Reisinformatie 44
    4.4.1 Wat is leren 44
    4.4.2 Hoe leer je? 44
    4.4.3 Leerstijlen volgens David Kolb 45
    4.4.4 Leren door zintuigelijke waarneming 48
    4.5 Verwerkingsopdracht hoofdstuk 4 50

    Hoofdstuk 5 Ik ben creatief 53
    5.1 Creatief aan de slag 54
    5.1.1 Opdracht Teken drie auto’s 54
    5.1.2 Opdracht Teken een auto zonder wielen 54
    5.1.3 Opdracht Oplossingen voor twee verschillende schoenen 55
    5.1.4 Opdracht Vul het juiste woord in 56
    5.1.5 Opdracht Zet twee ruiters op hun paard 56
    5.2 Ondernemend gedrag en creativiteit 57
    5.3 Reisinformatie 58
    5.4 Verwerkingsopdracht hoofdstuk 5 61


    Hoofdstuk 6 Ik maak bewust gebruik van mijn zintuigen 63
    6.1 Opdracht Ik zie jou en ik denk bij mezelf…. 64
    6.2 Opdracht Ik zie ik zie wat jij niet ziet 64
    6.3 Opdracht Maak de figuur zichtbaar 66
    6.4 Opdracht Wie neem je aan? 67
    6.5 Opdracht Goed bekeken 70
    6.6 Reisinformatie 71
    6.7 Verwerkingsopdracht hoofdstuk 6 76

    Hoofdstuk 7 Goed communiceren is elkaar begrijpen 79
    7.1 Reisinformatie 81
    7.2 Luisteren, doorvragen en samenvatten 81
    7.3 Reisinformatie 83
    7.4 Communiceren met en zonder woorden 85
    7.5 Reisinformatie 87
    7.6 Opdracht Hoe zeg je het? 89
    7.7 Reisinformatie negatieve feedback 90
    7.8 Opdracht Geef complimenten 91
    7.9 Reisinformatie positieve feedback 92
    7.10 Communicatie en cultuur 93
    7.11 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 7 94

    Hoofdstuk 8 Ondernemend communiceren om succes te hebben 97
    8.1 Opdracht Test opkomen voor jezelf 98
    8.2 Opdracht Ontvangen van kritiek 99
    8.3 Opdracht Geven van kritiek 100
    8.4 Reisinformatie assertieve communicatie 101
    8.5 Presentatie 103
    8.6 Elevator pitch 104
    8.7 Netwerken 106
    8.8 Onderhandelen 109
    8.9 Reisinformatie onderhandelen 111
    8.10 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 8 113

    Hoofdstuk 9 Ik werk goed samen met andere mensen 117
    9.1 Opdracht Bouwen met spaghetti 117
    9.2 Opdracht Behoud het goede, verbeter de rest 118
    9.3 Opdracht Teken zonder iets te zeggen 119
    9.4 Het 1+1=3 effect bij samenwerking 120
    9.5 Opdracht Herken je het 1+1=3 effect? 121
    9.6 Problemen in het samenwerken 121
    9.7 Jouw bijdrage in het team 123
    9.8 Teamrollen 123
    9.9 Onderlinge beoordeling van samenwerking 125
    9.10 Duurzaam samenwerken = goed omgaan met conflict 127
    9.11 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 9 129
    Bijlage uitgebreide beoordeling 136
    Bijlage samenwerkingscontract 137



    Hoofdstuk 10 Ik ben ondernemend op arbeidsmarkt/in bedrijf 139
    10.1 Aanbod op de arbeidsmarkt: waar vind je een baan 140
    10.2 Beoordeling vacature 141
    10.3 Solliciteren 142
    10.4 De ondernemende werknemer 144
    10.5 Reisinformatie 145
    10.5.1 Arbeidsovereenkomst 145
    10.5.2 Personeelshandboek 147
    10.5.3 Gezondheids- en veiligheidsvoorschriften 148
    10.5.4 Ondernemingsraad 150
    10.5.5 Vakbond: betekenis en nut 151
    10.5.6 Samenvatting mogelijkheden ondernemende werknemer 152
    10.6 Cultuur in een organisatie of bedrijf 154
    10.7 Verwerkingsopdracht hoofdstuk 10 155

    Hoofdstuk 11 Ik ben ondernemend in mijn eigen bedrijf 159
    11.1 Waarom je eigen bedrijf? 160
    11.2 De basis van jouw bedrijf 161
    11.2.1 Jouw product of dienst 161
    11.2.2 De naam van jouw bedrijf 163
    11.2.3 Jouw klanten 164
    11.2.4 Jouw naamsbekendheid 167
    11.2.5 Financiën en jouw bedrijf 168
    11.3 Reisinformatie 169
    11.3.1 Het ondernemingsplan 170
    11.4 Het Business Model Canvas 170
    11.4.1 De persoon van de ondernemer 172
    11.4.2 Aanbod van product of dienst 171
    11.4.3 Bedrijfsnaam 172
    11.4.4 Klanten 173
    11.4.5 Hulp van instanties en personen 173
    11.4.6 Kosten 174
    11.4.7 Opbrengsten 174
    11.5 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 11 175

    Hoofdstuk 12 Ik ben een ondernemende burger in de maatschappij 179
    12.1 Politiek 180
    12.1.1 Opdracht Helden in de politiek 180
    12.1.2 Opdracht Vorm jullie eigen politieke partij 182
    12.2 Andere mogelijkheden om maatschappelijk ondernemend te zijn 183
    12.2.1 Opdracht Jij als maatschappelijk ondernemende burger 184
    12.3 Ondernemend consumeren 184
    12.3.1 Opdracht Horen, zien & kopen 185
    12.3.2 Opdracht Consuminderen 186
    12.3.3 Waarom consuminderen? 188
    12.3.4 Opdracht Bepaal je eigen global footprint 188
    12.3.5 Opdracht Samenvatting met zeven woorden en beelden 189
    12.4 Maatschappelijk verantwoord ondernemen 190
    12.4.1 Opdracht Wel MVO, geen MVO 190
    12.5 Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig hebben we geld 191
    12.5.1 Opdracht Jij & geld 192
    12.5.2 Financiële planning als basis 192
    12.6 Verwerkingsopdrachten hoofdstuk 12 193
    Het reisverslag 197

    Tot slot 201

    Eerste hulptips bij twijfel, tegenslag & andere zaken 203

    Geraadpleegde bronnen
    Literatuur 217
    Websites 218

    Trefwoordenregister 219
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 33,40

niet beschikbaar

niet beschikbaar

1-2 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

1.3 Ondernemend gedrag en talent

Een aantal BN-ers is ontdekt via een talentenjacht. Daar kon je laten zien hoe goed je kon dansen, zingen, moppen vertellen, goochelen, enzovoort. Je kent misschien wel programma’s als X-factor of Idols.
Uit de halve finale Holland’s got talent 2016: de Karate Girls
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=V_WLaEFGqIU

Waar ben jij goed in? Die vraag stellen we, omdat het gemakkelijker is om je ondernemend te gedragen met iets dat je goed kunt. Dat kan van alles zijn, niet alleen dansen, zingen of karate. Als je ergens goed in bent, is het leuk om je talent aan anderen te laten zien.
Hoe kom je erachter wat je talenten zijn? .

Opdracht Ken je talent

1. Hier ben ik goed in:
2. Dit vind ik het leukste om te doen:
3. Mensen vragen mij om hulp als het gaat om:
4. Ik kan mensen goed helpen met:

×
SERVICE
Contact
 
Vragen