€ 29,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Trainingsacteren

een vak om van te leren

André Witbreuk, Loes Wouterson • Boek • paperback

  • Samenvatting

    Trainingsacteren, een vak om van te leren, is het eerste boek over het boeiende en verrassende werk van een trainingsacteur. Aan de hand van veel anekdotes uit de praktijk, neemt het boek je mee in de wereld van het trainingsacteren: van het verkrijgen van de opdracht, het samenwerken met de trainer en de groep, tot aan het aanspelen van een leerdoel, het spelen vanuit een belang, het hebben van helicopterview en het geven van feedback. 

    André Witbreuk en Loes Wouterson, allebei trainingsacteur, richtten in 2007 de WWLA Opleiding Acteur m/v in het Bedrijfsleven op. In deze opleiding delen ze hun kennis en ervaring. In dit boek schreven ze alles wat ze zelf hadden willen weten toen ze twintig jaar geleden begonnen in dit fascinerende vak.

  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 168
    Uitgeverij : WWLA
    ISBN : 9789081942904
    Datum publicatie : 07-2012
  • Inhoudsopgave

    Inleiding

                Een boek over trainingsacteren?

                Vroeger en nu

                Een prachtig vak

                           Twee anekdotes

                Leeswijzer

     

    Hoofdstuk 1 Het krijgen van de opdracht

    1.1 Annelies

    1.2 Tom

    1.3 Jimmy

    1.4 Ellen

    1.5 De theorie

     

    Hoofdstuk 2 Opdrachtgevers, afspraken en voorbereiding

    2.1 Voorbereiding

                2.1.1 Internet

                           Annelies

                           Ellen

                2.1.2 Vaste casuïstiek en overleg met collega

                           Jimmy

                2.1.3 De theorie

                           Corporate knowledge

                           Modellen en theorieën

                           Pouletrainingen

                2.1.4 Theorieën en modellen

                           De aanpak van Donald

    2.2 Afspraken met opdrachtgevers

                2.2.1 Voorbereiding: Jimmy

                2.2.2 Tarieven: de theorie

                2.2.3 Randvoorwaarden: theorie

    2.3 Voorbereiding: gesprek met de trainer

                2.3.1 Annelies

                2.3.2 Tom

    2.4 Voorbereiding, reizen en dresscode

                2.4.1 Jimmy

                2.4.2 Ellen

                2.4.3 De theorie

                           Reizen

                           Kleding en rekwisieten

     

    Hoofdstuk 3 Het uitvoeren van de opdracht

    3.1 Aankomen op de locatie

                3.1.1 Mariëtte

                3.1.2 Carlijn en Johan

                3.1.3 Leo

                3.1.4 Tom

                3.1.5 De theorie

    3.2 Voorbespreken met de trainer

                3.2.1 Leo

                3.2.2 Michael

                3.2.3 De theorie

                           Kennismaken

                           De samenwerking regelen

                           Je eigen randvoorwaarden afstemmen

                           Benodigde informatie krijgen

    3.3 Introductie aan de deelnemers

                3.3.1 Marjolein

                3.3.2 Annelies

                3.3.3 Carlijn

                3.3.4 De theorie

    3.4 Het uitvragen van de rol

                3.4.1 Jimmy

                3.4.2 Chris

                3.4.3 De theorie

                           De drie w’s

                           Vaste casuïstiek

    3.5 Leerdoelen en spelbelang: belonen en escaleren

                3.5.1 De theorie

                           Leerdoel

                           Spelbelang: onmisbaar ingrediënt voor een consistente leersituatie

                           Belonen, escaleren

                3.5.2 Rollenspel zonder spelbelang. Myra

                3.5.3 Te snel belonen. Eva

    3.6 Helicopterview

                3.6.1 De theorie

                3.6.2 Joep

    3.7 Feedback

                3.7.1 De theorie

                           In verbinding

                           Concreet, beschrijvend en waardevrij

                           Kort en bondig en gerelateerd aan het leerdoel

                3.7.2 Vormen van feedback

                           Feedback in de rol

                           Feedback uit de rol

                           Feedback in het spel

                3.7.3 Lara

     

    Bijlage 1 Competenties en taken

                De theorie

    Bijlage 2 Acteur in het bedrijfsleven

                Werkvormen

    Bijlage 3 Begrippenlijst

     

    Tot slot

     

    Dankwoord

  • Reviews (8,5 uit 6 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    13-04-2018
    Prima
    Een prettig leesbaar boek met veel bruikbare tips!


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    11-04-2018
    Voor starters
    Prima boek. Leest fijn weg. Geeft meer algemene info om je goed voor te bereiden. Handige tips voor een beginnend trainingsacteur. Mocht je liever tools en tricks over het acteren zelf (hoe je in te leven als acteur en als het karakter) moet je iets anders zoeken.


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 7.5 uit 10


    19-04-2016
    Een vak om van te leren
    Dit boek geeft diverse handvatten: hoe je het vak als trainingsacteur professioneel moet insteken: contacten met opdrachtgevers, uitvragen klantvraag, voorbereiding. Daarnaast veel casussen en handvatten, rollen en teamrollen.

       Het vak van alle kanten belicht

    Geplaatst door uit Waddinxveen/ Zuid-Holland , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    19-01-2013
    trainingsacteren
    het boek bevat uitleg over de inhoud van het werk van de trainingsacteur; spelen van rollen, kennis hebben van de verschillende methoden/modellen die in trainingen met acteurs worden gebruikt,methoden die te gebruiken zijn om het rendement te verhogen voor de deelnemer waar de acteur mee speelt en het geven van feedback . Verder wordt uitgebreid ingegaan op de samenwerking en het spel tussen de trainingsacteur, het bemiddelingsbureau waarbij de acteur is ingeschreven en de opdrachtgever.

       goed beeld van werk trainingsacteur
       eerste boek op dit gebied
       soms wat onoverzichtelijk
       teveel tekst op elkaar gepropt

    Geplaatst door uit Noord-Holland , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 7.5 uit 10


    09-10-2012
    Het is er, jullie boek. Van wat ik heb gelezen, word ik echt vrolijk. Voor de beginnende trainingsacteur is het een heel praktisch boek en goed te lezen. Mooi hoeveel zaken erin staan waar je al niet meer bij stilstaat (zoals de organisatie eromheen, conferentieoorden, etc.). We gaan het verplicht stellen voor wie de minor doet in jaar 4. Ik ben erg blij dat jullie dit basisboek voor trainingsacteurs geschreven hebben. Dank je wel!


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 10 uit 10


    30-09-2012
    Trainingsacteren is natuurlijk ook een vak om van te houden. Als Loes en Andre dat niet deden, dan hadden ze dit boek niet geschreven. Zij vinden het een prachtig vak en ik vind hun boek een prachtig boek, geschreven door en voor collega’s. Zij richten zich – in overeenstemming met waar het in de kern van ons vak om draait: menselijk gedrag – op het gedrag van de trainingsacteur, op de praktische uitoefening van het vak. Dat maakt dat het boek zich laat lezen alsof je kijkt naar een film, met heldere beschrijvingen van voorbeeldsituaties, waaruit je als trainingsacteur wat leren kunt. Het is alles behalve een droge uiteenzetting van de theorie van het leren en acteren. Er gaat een stoet van collega’s aan je voorbij en de anekdotes zijn soms zelfs hilarisch. En tussen al die belevenissen door lees je de reflecties van Loes en Andre op hoe zij het werk ervaren. Die geven het boek nou net die persoonlijke touch, die zo kenmerkend is voor dit vak. Je leert van elkaar. Daar waar je niet om bepaalde theoretische modellen en concepten heen kunt, stippen de auteurs ze natuurlijk wel aan, maar dat gaat spelenderwijs. De auteurs richten zich op de uitoefening van het vak en behandelen al die aspecten van de beroepspraktijk, waar je als trainingsacteur mee te maken krijgt. Dat begint in Hoofdstuk 1 met het verkrijgen van een opdracht en gaat dan in H2 over de opdrachtgevers, afspraken en voorbereidingen trainers en in H3 over het uitvoeren van de opdracht. – van aankomen op de locatie, voorbespreken met de trainer, introductie aan de deelnemers, uitvragen van de rol, leerdoelen en spelbelang, belonen en escaleren, tot en met helicopterview en feedback. Een belangrijke bijlage gaat over de vereiste competenties om dit vak te kunnen uitoefenen en succesvol te zijn. Dit boek is een erkenning voor het vak - voor wie denkt dat het een uit de hand gelopen hobby of een leuke vorm van bijverdienen is - en tegelijk een feest van herkenning - voor wie dat werk al jaren doet. Niet dat ik alles net zo doe, nee dat niet. Maar ik kijk al lezende ook zelf in de spiegel. En zo kom ik af en toe op een idee om dat, wat ik doe, toch net even anders te gaan doen. Ik houd van mijn vak, juist omdat ik er zelf van kan leren.


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 10 uit 10

€ 29,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



2-3 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

 

3.4 Het uitvragen van de rol 3.4.1 Jimmy

 

Jimmy gaat aan de slag met het eerste rollenspel. De eerste deelneemster van de thuiszorgorganisatie van zorgkoepel Lelystad schuift bij hem aan tafel aan. Ze heet Coby, een stevige, kordate vrouw. De trainer Carola geeft Jimmy de gelegenheid om de situatie die de vrouw wil oefenen en de rol die hij zal gaan spelen uit te vragen.
“Wie ben ik?” vraagt Jimmy opgewekt. Hij praat bewust in de tegenwoordige tijd om Coby te helpen de situatie zich weer voor te stellen alsof het nu speelt.
“Je bent een cliënt van me, een heel bange man”, zegt de vrouw.
De groep begint direct mee te leven. Ze kennen allemaal wel cliënten die bang zijn.
“Hoe oud ben ik?”
Jimmy weet dat er in de thuiszorg vaak sprake is van oudere cliënten, maar ook jongere mensen krijgen hulp aan huis. De leeftijd kan in dit geval belangrijk zijn.
“Je bent in de tachtig”, zegt Coby, “en je zit in een rolstoel vanwege een tia.”
Jimmy weet wat een tia is, door zijn ervaringen in de zorgsector: de hersenen hebben dan een tijdje geen bloedtoevoer gehad, bijvoorbeeld door een stolsel, waardoor iemand uitvalsverschijnselen kan hebben en moet revalideren.
“Ik ben bang. Waar ben ik bang voor?”
“Voor van alles en nog wat.”
De groep lacht instemmend. Ze werken allemaal in dezelfde wijk en beginnen een vermoeden te krijgen over welke cliënt het gaat. Aan het begin van de training is afgesproken dat iedereen vertrouwelijk met de informatie omgaat, zowel over cliënten als over wat collega’s in de training doen en zeggen. Binnen de training is er vrijheid om te praten, de dingen bij de naam te noemen en te overleggen.
Je kunt op allerlei manieren bang zijn, dus Jimmy vraagt door op het gedrag van de tachtigjarige cliënt, zodat hij de grootste kans heeft dat hij dit gedrag straks herkenbaar neerzet voor Coby.
“Wat zeg ik dan als ik bang ben?”
“Je vraagt me steeds om te controleren of alle ramen wel op slot zijn, of ik de achterdeur wel afsluit als ik de kleden heb geklopt en je zegt dat ik boven de gordijnen dicht moet houden.”
Begripvol zegt Jimmy: “Oh, echt?”
Door aan te sluiten bij wat Coby vertelt, hoopt Jimmy dat ze nog dichter bij haar gevoel kan komen die de situatie bij haar oproept. Dat warmt haar op voor het rollenspel en geeft hem alvast de gelegenheid te zien wat voor reacties hij van haar kan verwachten.
Coby blaast de haren uit haar gezicht.
“Pfff, nou ik word er kriegel van”, zegt ze. “En ook boos als hij mijn collega’s afvalt.”
“Wat zeg ik over je collega’s?”
“Dat je liever geen alfahulpen hebt met een kleurtje, omdat ze alles stelen.”
De groep maakt een afkeurend geluid.
Mooi, denkt Jimmy, de situatie raakt opgewarmd. Coby zit erin en de groep herkent het. In zijn achterhoofd noteert hij dat andere deelnemers in de groep op een later moment misschien willen inspringen of dat ze van de situatie een carrousel kunnen maken, zodat iedereen kort kan oefenen met deze deelnemer. Bij een carrousel komt iedereen dan even kort aan bod. Hij zal dat in de pauze wel even overleggen met de trainer.
“Beschuldig ik jou ook weleens van stelen?” vraagt Jimmy, om de spelmogelijkheden in de situatie te verkennen. Als ze zich, doordat de situatie niet echt is, misschien niet echt boos zou maken omdat hij haar collega’s afvalt, dan heeft hij nog een sterkere prikkel achter de hand. Ook als ze zich wel opwindt over de collega’s, zou het kunnen dat ze het heel goed aanpakt. Dan kan hij de moeilijkheid van de situatie nog een treetje verhogen door de beschuldiging persoonlijk te maken.
“Ja, dat heeft hij ook gedaan. Dat vond ik afschuwelijk, terwijl ik zo mijn best voor hem doe.”
“Kan ik me voorstellen. Als ik bang ben en mensen beschuldig, ben ik dan iemand die mijn stem verheft, ga ik druk praten of is het meer ingehouden?”
“Het begint altijd nog redelijk rustig, dan heb ik meestal nog medelijden met hem, want dan zie ik dat hij bang is. Maar als hij zich gaat opwinden, gaat hij ook harder praten. Dan blijf ik liever een eindje uit de buurt.”
“Dank je wel”, zegt Jimmy. Hij kijkt naar Carola. “Ik weet genoeg. O, nee, nog één ding, hoe wil je dat ik heet?”
“Meneer Van Dalen.” 

(-)

 

3.4.3  De theorie

Het doel van het uitvragen van de rol is om zo snel mogelijk tot een speelbare situatie te komen. Wat maakt een situatie speelbaar?

De drie w’s

WIE ga je spelen? Dat is onder te verdelen in:

-       Functionele rol: ben je een collega, leidinggevende, klant – kortom: in welke relatie sta je tot het bedrijf 
        waarbinnen je speelt?

-       Relationele rol: valt deels samen met je functionele rol, namelijk in welke verhouding sta je tot de
         trainingsdeelnemer die met jou gaat oefenen? Ben je zijn of haar baas, collega, klant of medewerker?
         Een ander aspect is: hoe is de verhouding tussen jullie? Kennen jullie elkaar goed of helemaal niet? Hebben
         jullie regelmatig conflicten of gaat het altijd prima, op deze ene situatie na? (Een korte manier om hiernaar te
         vragen is bijvoorbeeld: “Hoe zie je mij?” of “Wat vind je van mij?”)

-       Karakterrol: wat voor type ben je? Wat voor gedrag vertoon je? Ben je niet op je mondje gevallen of juist
        verlegen? Hecht je aan regels en procedures of ben je meer van het losse type, ‘we zien wel’? Schiet je
        makkelijk in de stress of is er juist weinig wat jou uit je evenwicht brengt? Heb je een hekel aan conflicten en
        probeer je die zo veel mogelijk te vermijden omwille van de goede sfeer, of deins je niet terug voor een
        robbertje vechten?

Als je deze opsomming ziet, zie je direct al dat het aspect ‘zo snel mogelijk’ onder druk kan komen te staan als je een uitgebreid interview gaat afnemen. Van belang is dat je een soort stroomschema in je hoofd hebt, waar je makkelijk en snel doorheen kunt (wat je helpt om de situatie voor je te zien). Je beperkt je dan tot de noodzakelijke informatie en bewandelt geen zijpaden.

Noodzakelijke informatie is de informatie zonder welke je echt niet kunt spelen.

Als je niet weet of je klant bent of leidinggevende, kun je niet spelen. Of jouw personage vorige week nog gezellig met de trainingsdeelnemer heeft gekletst over de vakantie in Costa Rica met partner Jaap, kinderen Liesje, Loesje en Lotje is informatie waar je gerust zonder kunt. Of je personage altijd alles er direct uitflapt en daarmee mensen kwetst is relevant om te weten, als dit zo’n situatie is die je met de trainingsdeelnemer gaat oefenen. Of je personage de gewoonte heeft altijd af te dingen bij de slager, niet (tenzij de ander de slager is).

 

 

×
SERVICE
Contact
 
Vragen