€ 31,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Van Oosten en Westen-De Zijderoute in profetisch perspectief: bundel reisverhalen, 2e druk

Jacobijne van Campen • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In de afgelopen decennia kwam de Zijderoute steeds weer in het nieuws. De Zijderoute is eeuwenlang van groot belang geweest voor de overdracht van cultuur en handel. Vanaf de 15de eeuw na Chr. nam door de ontdekkingen van de zeevaartroutes en de mogelijkheden die dat de wereldzeehandel bood, de betekenis van de Zijderoute, af. De afgelopen decennia is zij echter weer helemaal ‘in the picture’. De Zijderoute is geheel terug van weg geweest en nooit is er op de Zijderoute een tijd geweest van meer dynamiek!

    Die dynamiek komt heel goed van pas. In Matthéüs 24:14 staat dat het “Evangelie van het Koninkrijk in de gehele wereld gepredikt zal worden tot een getuigenis van alle volken en dan zal het einde komen”. Het eerste ijkpunt van de wederkomst van Jezus Christus is de ten uitvoering gebrachte wereldevangelisatie. Het Aziatische wegennet nu, bleek en blijkt van grote betekenis te zijn voor evangelisatie op grote schaal, voor wereldevangelisatie opdat alle natiën, volken en stammen met het Evangelie van Jezus Christus bereikt kunnen worden. Daar dit volgens eeuwenoude profetieën te dien dage met haast zal geschieden (zie Openbaring 1:1,22:6), lijkt die haast, ‘haast’ samen te vallen met de haastigheid van deze moderne tijd. Het nieuwe wegennet van Azië komt in ieder geval tegemoet aan mogelijkheden om met haast en snelheid te handelen.

    Er komt ook nog een ander fenomeen om de hoek kijken. “Leert van de vijgeboom ..., wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij dat de zomer nabij is.” (Matthéüs 24:32) Het gaat hier naar de mening van de schrijver over het tweede ijkpunt van de wederkomst van Jezus Christus, over de terugkeer van de joden uit de volkeren zoals voorzegd in de bijbel, naar het land Israël. De Zijderoute blijkt voor die gebeurtenissen ook van groot praktisch nut te zijn. In de artikelen wordt er uitgebreid op ingegaan. Actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen, politieke omstandigheden en de geschiedenis over kerk en zending worden gerelateerd aan de profetie betreffende Gods plan met het volk Israël en de volkeren. Verder komt naar voren dat Jeruzalem, het midden der aarde. (Psalm 74:12), als intercontinentaal kruispunt van wegen aansluiting heeft op de uitlopers van de Zijderoute en alle grote wereldhandelswegen. Ook dat heeft grote betekenis in het heilsplan van de Eeuwige, de God van Israël.

     

     


     

     
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 434
    Uitgeverij : Niet bekend
    ISBN : 9789090261997
    Datum publicatie : 09-2011
  • Inhoudsopgave
    1.  INLEIDING

    2.  JODEN  EN  ISRAËLIETEN

    3.  DE  JODEN VAN KAIFENG

    4.  GEBEDSWANDELING  OVER  DE  ZIJDEROUTE

    5.  BIJBELVERSPREIDING  IN  CHINA

    6.  EI-FARM  IN  NOORD-KOREA?

    7.  GASTSPREKER  UIT  CHINA  VERHAALT...

    8.  RECHTVAARDIG  IN  HET  OORDEEL

    9.  DE  ZHUANG  IN  CHINA

    10.  VREDE  OP  AARDE

    11.  HOOP  VOOR  SABU

    12.  REGIONALE  (AF)GODEN

    13.  NIEUWS  VAN  SABU

    14.  MISSION  SCHOOLS  IN  PAKISTAN

    15.  DE  GROTE  UITTOCHT

    16.  ALIYAH,  OPGAAN  NAAR  ISRAËL, VANUIT HET NOORDERLAND

    17.  VROLIJK  DOOR  DE  WOESTIJN

    18.  CHINA,  DE  ZIJDEROUTE EN  DE  WOESTIJN

    19.  VAN  PIEKEN  EN  STRIEMEN,  KRIBBE  EN  KRUIS

    20.  OP  DE  UITGANGEN  DER  WEGEN

    21.  DE  GEBEDSMOLENS  VAN  TIBET

    22.  DE  HEERBAAN  IN  HET  MIDDEN-OOSTEN

    23.  IRAN  EN  DE  HEERBAAN

    24.  PAKISTAN, KRUISPUNT  VAN  WEGEN

    25.  PAKISTAANSE  SCHOOLKINDEREN

    26.  CHINA,  SARS  EN  JERUZALEM

    27.  DE  GEBAANDE  WEG  VAN  HET  HART

    28.  UITDAGING  VOOR  DE  IRAANSE  JODEN

    29.  DE  GEHEIME  JODEN  VAN  IRAK

    30.  HEDEN  GEBOREN...

    31.  KOPEN  IN  CHINA

    32.  KOOP(MANS)GEEST  EN  KOOPHANDEL

    33.  TERUG  NAAR  JERUZALEM

    34.  EEN  GEBAANDE  WEG  DOOR  DE  SABUZEE?

    35.  SHALOM  OP  SABU

    36.  MONE  AMA, de regering van Sabu

    37.  VAN  KAIFENG  NAAR  JERUZALEM

    38   EGYPTE,  ÉÉN  EN  AL  WOESTIJN?

    39.  EEN  WERELD  VAN  VERSCHIL

    40.  HET  UITZUIVEREN  VAN  DE  KERK  VAN  CHINA

    41.  ONGELOOFLIJK: THOMAS  IN  INDIA

    42.  KINDEREN,  WEDUWEN  EN OUDEREN IN INDIA

    43.  TRANEN  VAN  DE  ONDERDRUKTEN

    44.  JODEN  VAN  INDIA: OP  REIS

    45.  WEGENNET  VAN  ISRAËL, VROEGER  EN  NU

    46.  SHUVA  ISRAEL:  KEER  TERUG  O  ISRAËL

    47.  ISRAËLS  ROEPING  VOOR  DE  VOLKEREN

    48.  IN  MEMORIAM:  ALLEN  YUAN

    49. WEGEN  OP  HOOGTE  IN  TIBET

    50.  LEVEND  WATER  OP  SABU

    51.  BLASFEMIE  EN  HET  SPREKEN

    52.  CHINA  VERANDERT…

    53.  VAN  OOSTEN  EN  WESTEN

    54.  KONINKLIJK  BEWEGEN

    55.  PROJECT  MATTHÉÜS

    56.  ISMAËL  EN  IZAK

    57.  HOOGTEN  EN  HOOGTEPUNTEN, in Tibet

    58.  TZEDAKAH, met hart en handen

    59. TERUGKEER NAAR DE HEUVELS VAN SAMARIA

    60.  VERLOREN  SCHAPEN

    61.  PRACHT  OP  SABU  EN  PRAAL  OP  AMBON

    62.  DE  KOE  VAN  DE  BUURMAN

    63.  GOD REDT DE KINDEREN ISRAËLS UIT SAMARIA

    64.  DE  GEEST VAN  KONING  KORES

    65.  ALS  DE  DOOD  DOOR  HET  VENSTER  KLIMT

    66.  BROOD  EN  SPELEN  TE  BEIJING

    67.  BROEDERVOLKEN  LANGS  DE  HEERBANEN (1)

    68.  BROEDERVOLKEN  LANGS  DE  HEERBANEN  (2)

    69.  EEN  GROTE  SCHARE

    70.  OVER  OFFEREN,  OFFERDIENST  EN  HÉT OFFER

    71.  BROEDERVOLKEN  LANGS  DE  HEERBANEN  (3)

    72.  VERBORGEN  JODEN  IN  ISRAËL

    73.  JACOB  EN  EZAU

    74.  INDIA  GLOBAAL  BEKEKEN

    75.  DE  MIRREBERG

                                     
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 31,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

37.  VAN  KAIFENG  NAAR  JERUZALEM

Vorige maand hebben de leden van de Stichting Asian Care-heerbaanreisgroep de Chinese Jin Wen-Jing en haar ouders die uit Kaifeng, China komen, na acht jaar opnieuw ontmoet. Dit keer niet in Kaifeng maar in Jeruzalem. Wen-Jing heeft zich onlangs formeel tot het judaïsme bekeerd. Zij moest daarvoor een bepaald examen doen. Daarmee heeft zij de mogelijkheid zich te vestigen in het land Israël. Wen-Jing draagt nu de naam Shalva, de Hebreeuwse vertaling van haar Chinese naam Wen-Jing. Het betekent sereniteit, helderheid. Ook haar ouders die eveneens in Jeruzalem wonen, zijn bezig het examen te halen. Het is voor hen echter een stuk moeilijker om het Hebreeuws te leren en kennis van de joodse wetten en tradities te verkrijgen. Jonge mensen leren nu eenmaal makkelijker. Shalva spreekt nu vloeiend Hebreeuws.

De familie Jin is de eerste familie uit de Chinese stad Kaifeng die aliyah maakt. Kaifeng ligt in de provincie Henan, hartje China, aan de Gele Rivier. Kaifeng heeft eeuwenlang een bloeiende joodse gemeenschap gekend. Er was ook een synagoge. Volgens sommige beschrijvingen vestigden de joden zich daar gedurende de Sung-dynastie. (960-1279) Kaifeng was toen de hoofdstad van China. Waarschijnlijk werd de synagoge in de tweede helft van de 19de eeuw door een watersnoodramp verwoest. En toen ook nog de laatste rabbijn stierf, raakte de gemeenschap in verval. Er wonen nog steeds afstammelingen van de joodse families. Wel enkele honderden. Een aantal van hen bezaten een identiteitsbewijs met het woord Youtai of Jood er op. De vader van Wen-Jing bezit nog steeds een kopie daarvan. De joden van Kaifeng worden formeel noch door China noch door Israël als jood erkend. (1)

De familie Jin wist zich echter zo joods dat zij weer in het land van hun vaderen wilde wonen. In eerder genoemde publicaties schreef ik al dat de Chinese joden een waar potentieel vormen voor bijbels ‘vissen en jagen’. Het was daarom wel heel bijzonder de familie Jin op te zoeken in Jeruzalem en te kunnen bijpraten over de mogelijkheden van de Chinese joden van Kaifeng. Vader, moeder en dochter Jin zijn vier jaar geleden via een lange omweg in Israël aangekomen. Het ging allemaal niet zo eenvoudig. Met deze vestiging in de staat Israël is hun droom uitgekomen. Wat onmogelijk leek, is mogelijk geworden. In Israël voelen zij zich thuis. De joodse groet “volgend jaar in Jeruzalem”, heeft voor hen zo wel een speciale betekenis gekregen. 

In de begroeting met de familie Jin wordt de betekenis van die groet namelijk letterlijk uitgevoerd en zichtbaar. Met de kop ‘How Wen-Jing became Shalva’ en het daarbij behorende artikel in de Jerusalem Post van 22 juni 2004 behaalt de familie Jin de aandacht van de media. Wen-Jing geeft daar te kennen dat God veel wonderen doet voor Israël en dat zij en haar familie daar deel van willen uitmaken. De joodse gemeenschap in Kaifeng heeft die media-aandacht en ook uw voorbede hard nodig. Sommige leden zijn Messiaans geworden. Dat maakt hun positie nog moeilijker. Want behalve dat zij niet al jood erkend zijn door én de Chinese- én de Israelische overheid, komt er nog eens bij dat een Messiaanse gelovige geen aliyah mag maken. Echter complex of niet, de Heere God brengt  Zijn beloften tot stand. Hij vergadert daadwerkelijk Zijn uitverkoren volk uit de volkeren!

Noot:

1. Ik verwijs opnieuw naar de artikelen geschreven in september 2000 en juni 2002.

 

Oktober 2004

 

Nawoord van februari en juni 2005:

In Israël komen de Chinese joden komen steeds meer in de belangstelling. Zo wordt in januari 2005 het artikel: “Letter from Israel, Aliya of the East Wind” door Wendy Elliman in het Hadassah Magazine (vol.86, no. 5) geplaatst. Daarin komt de student Shi Lei uit de joodse gemeenschap van Kaifeng aan het woord. Hij vertelt over zijn joodse wortels en hoe hij er toe komt om een jaar in Jeruzalem te gaan studeren. Hij hoopt na zijn terugkomst in Kaifeng  een post aan een Chinese universiteit te verwerven om Hebreeuws en judaïsme te doceren. (Zie www.shavei.org/article.php?id=410 ) Op dezelfde website is ook het boven vermelde nieuws over de Chinese Jin Wen-Jing en haar familie, te vinden. Zij benadrukt dat het toerisme vanuit het Westen de zaak van de joodse gemeenschap van Kaifeng ten zeerste dient.

Ter aanvulling op het nieuws over de Chinese Shalva Jin, is te melden dat de vader en moeder van Shalva ook hun ‘bekeringsexamens’ hebben gehaald en dus formeel tot het joodse geloof zijn overgegaan. Daarmee hebben ook zij het Israëlische staatsburgerschap verworven. De Jerusalem Post van 1 juni 2005 bericht er met het schrijven van Michael Freund, getiteld ‘From Kaifeng to Jerusalem’, uitgebreid over. Shlomo en Dina Jin, zoals zij voortaan heten, hebben gehuild van blijdschap. Toen zij in 1992 zich met de aanvraag om aliyah te maken, op de Israëlische ambassade in Beijing meldden, werden zij in eerste instantie met lege handen teruggestuurd naar hun woonplaats Kaifeng. Nu de familie Jin aliyah heeft gemaakt, is de weg geopend voor de overige joodse families van de joodse gemeenschap van Kaifeng. Als er één schaap over de dam is, volgen er meer!   

 

 

42.  KINDEREN,  WEDUWEN  EN OUDEREN IN INDIA

India, na China het grootste land ter wereld, maakt furore. De grootste democratie ter wereld wordt ook al een economische gigant en een opkomende wereldmacht. India heeft na de tsunami de wereld laten zien dat zij af wil van het aanzien van een derdewereldland. Hulpverlenings-gelden zijn niet nodig. Het land redt zichzelf. En inderdaad, nergens ter wereld wordt zo’n hoog percentage hoog opgeleide mensen afgeleverd. Dat product wordt wereldwijd gretig afgenomen. De intellectuelen van India zijn overal ter wereld geliefde en zeer bruikbare werknemers. In handel en economisch verkeer, in elk opzicht is India ‘booming’. De regering pakt de nog bestaande armoede zo goed mogelijk aan en de verwachting is dat zij dat van zich af zal schudden.

Een kijkje in het land zelf leert dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat. Van de bevolking van meer dan een miljard is 35 % nog steeds analfabeet en woont 75 % op het platteland. Naast Hindi, de hoofdtaal zijn er nog 17 talen en wel 1000 dialecten. En hoewel al sinds de Onafhankelijkheid het regeringsstreven is geweest om de allerarmsten aan werk te helpen en onderwijs te bieden, is de armoede nog steeds stuitend. Tengevolge van inteelt komen sikkel anaemie en bloederziekte nogal eens voor. Er heerst ook lepra en tuberculose en dolle vossen en honden vormen een gevaar. Ook voor toeristen. Vooral op het platteland ontbreken de sociale voorzieningen maar ook de grote steden kennen hun armoedige buurten en krottenwijken. India is naast tropisch, exotisch en ‘spicy’ ook groezelig en ‘smelly’. En ondanks het toenemend autoverkeer blijft de heilige koe in straten en op wegen onaantastbaar. Zij zijn een gevaar op de weg. Strengere verkeersregels zouden ook geen overbodige luxe zijn. 

De cultuur van het land werkt niet in elk opzicht mee aan verbetering en modernisering. In het overwegend hindoeïstische India worden wel 330 miljoen goden en godinnen aanbeden. Voor de vrome hindoe is het wenselijk zelfs één maal per jaar op pelgrimage (yatra) te gaan. Het is de vraag of dit hindoeïsme wel zo’n goede geestelijke atmosfeer te bieden heeft aan het veranderende India. Bovendien kent India nog steeds het kastenstelsel. (jati) De mens is volgens dat stelsel geroepen tot een goed en rechtvaardig leven en tot een zo goed mogelijk vervullen van plichten. (karma) Dat geeft de beste kansen om in een volgend leven in een hogere kaste terecht te komen. Hindoes worden in één van de vier kasten geboren. Van hoog naar laag zijn dat: de kaste van de priesters, van de strijders en het leger, van kooplieden en van de boeren. Binnen de kasten bestaan ook nog verschillende gelaagdheden. Het aanraken van iemand uit een mindere kaste maakt minder rein. Onder de kasten bevinden zich de dalits, de kastelozen, de ‘outcasts’, ook de ‘untouchables’ genoemd. Hen aanraken wordt vermeden want het maakt onrein. De kastelozen zijn daar terechtgekomen omdat zij het in een vorig leven zo bont gemaakt hebben dat zij het verdienen om tot het uitschot te horen. Het is ook niet de bedoeling dat te veranderen want het zou de toorn van de goden kunnen wekken. Het wekt sociaal ongerief en de frustratie van goden, op. Een complexiteit is nu dat in de politiek de kastelozen tot ‘scheduled’ kaste worden verheven. Zij vormen electoraal gezien namelijk een interessante groep.  

Met de positie van de vrouw gaat het ook maar mondjesmaat vooruit. Hoewel vrouwen steeds vaker een beroep vervullen, wordt het beroepsleven vooral door de mannen gedomineerd. De soms niet geringe invloed van de vrouw in het familieleven is zeer moeilijk meetbaar. Vaak heeft zij echter niks in te brengen en vrouwenmishandeling komt in India veel voor. Vrouwen worden nogal eens met zuur overgoten en zijn dan voor hun leven mismaakt. Vergiftiging komt ook voor. Deze problemen hebben meestal te maken met de ontevredenheid over de bruidschat. Daarnaast komt, hoewel officieel verboden, weduweverbranding officieus ook nog veel voor. Bijgeloof maakt de weduwe en de wees tot een ongewenste groep want weduwe of wees worden is een slecht voorteken dat door de goden is afgegeven.

 

Bezien tegen deze achtergrond heeft het Indisch-Nederlandse echtpaar John Satish en Marja H. George-Verheij het wel moeilijk gehad toen zij in hartje India, in Jyotipur nabij Pendra Road in de deelstaat Chhatisgarh dat aan Madhya Pradesh grenst, sinds 1989 naast de Bethel Full Gospel Church, het Bethel Bible College, het Elisabeth Hostel oprichtten ten behoeve van wees- en straatkinderen. De christelijke gedachte en opdracht om de wees, de weduwe en de vreemdeling onderdak te geven en voort te helpen, druist tegen de algemeen gangbare opvattingen in. Het was en is daarom een echt gebedswerk. Nog altijd is er tegenwerking en er worden al of niet fysieke bedreigingen geuit.

Op dit moment worden er 190 ‘hostel’-kinderen en 164 ‘sponsor’-kinderen opgevangen. Marja en John vertellen dat er ondanks de tegenstand een grote zegen op het werk ligt. Marja heeft er ook over gepubliceerd. (1) Het is opvallend hoeveel kinderen in elk opzicht heel goed terechtkomen. Zij presteren goed tot buitengewoon goed op school; velen doen universitaire studies en komen in een goed huwelijk en/of in goede maatschappelijke posities terecht.

De kinderen stellen zich in hun kleurige, gracieuze Indiase kledij aan ons voor. Ik benoem zo: Veronica (9) die uit een christelijke familie komt en wier moeder haar vader verkocht heeft, doch gelukkig op gebed teruggevonden is; de bergstammenzussen Jiyto (4 of 5), Rekha (15) en Ni (19) waarvan de oudste twee aan bloederziekte lijden en die nog twee andere zusjes hebben die nog in de bergen wonen; Priya (10) en Shristi (11) wier vader uit een hogere kaste kwam en in het leger zat maar tijdens een ongeval stierf. Van Diviya (13), de Neha (9), Sweta (8) en Rani (5) en Sarah (2) die uit een van oorsprong rijke hindoefamilie uit Punjab, komen, moeten wij helaas vernemen dat hun vader door hun oom is vermoord vanwege onenigheid over een stuk land. Hun moeder verblijft ook in het Elisabeth Hostel. Alle kinderen hebben in feite een verschrikkelijk verhaal te vertellen. Maar ondanks de grote trauma’s die zij hebben opgelopen, gaat het goed met hen. Zij krijgen naast de familiale aandacht het nodige pastoraat en zo nodig medische en zelfs sociaal-psychologische begeleiding. Gelukkig heeft de Heere God grote plannen met elk van hen. John en Marja willen hun project uit gaan breiden met de opvang van ouderen en vooral ook weduwen. De Heere God wil Zijn barmhartigheid tonen aan mensen waarvoor India geen sociaal vangnet heeft. Het Elisabeth Hostel is als een oase in de wildernis. Jyotipur en Pendra Road liggen 1000 meter boven de zeespiegel in een groot dal, in feite in een oude krater, omgeven door bergen, jungle en dicht woud van damarbomen en voor het plekje zijn de woorden “Rondom Pendra Road (Jeruzalem) zijn bergen, alzo is de HEERE rondom Zijn volk.” (Psalm 125:2), zeker van toepassing.

 

In India is grote openheid voor het Evangelie. In de plaats Bhilai, nabij de deelstaathoofdstad Raipur, bekend vanwege de onder Russische leiding begonnen staalfabrieken en minstens zeven uur door de ‘jungle’ rijden verwijderd van Jyotipur, Pendra Road, worden in dit komende seizoen met behulp van ondersteuning van Amerikaanse christenen grote tentevangelisatie-acties gehouden. De kerk groeit hard en er gebeuren veel wonderen en tekenen. Er is ook vervolging. In het openbaar spreekt de voorganger altijd over de rechtvaardige daad als hij het over de doop heeft want er zijn altijd pottenkijkers in de diensten aanwezig. Want in het parlement van de deelstaat Chhatisgarh is evenals in de parlementen van de deelstaten Madhya Pradesh, Orissa en Arunachan Pradesh, de Anti-Bekerings-Wet aangenomen. Het houdt in dat het verboden is mensen over te halen tot een andere religie. De wet is in hoofdzaak bedoeld om de groei van de christelijke godsdienst te bestrijden. Het dopen gebeurt daarom altijd in het geheim en de registratie daarvan komt zeker niet in de openbaarheid. Officieel telt India maar 19 miljoen christenen waarvan 75 % in het zuiden woont. De praktijk is dat ontelbaar veel mensen tot een levend geloof in Christus komen. Officiële cijfers daarover bestaan niet. Het christelijke geloof uit India staat gelijk aan het geloof van “die weg” uit de tijd van de Handelingen der Apostelen. De zieken worden genezen en zelfs de doden staan op. De verwachting is zelfs dat binnen enkele jaren India een christelijke natie is.

    Tenslotte wil ik eindigen met een onlangs waar gebeurd verhaal. Mw Jhalita, de ‘Chief’ Minister van de zuidelijke deelstaat en provincie Tamil Nadu waar heel veel christenen wonen, had het voornemen de Anti-Bekerings-Wet in te voeren. Op een nacht zag zij in een droom de woorden Jesaja 47. Zij had geen idee wat dat betekende en ging te rade bij religieuze leiders. Uiteindelijk wist een hindoe priester haar te vertellen dat het uit de christelijke bijbel moest komen. Zij heeft daarop contact gezocht met de in en buiten India zeer bekende evangelist Paul Dinakaran van het Jesus Calls Office. De evangelist legde haar vervolgens de oordeelsprofetie van Jesaja 47 uit. In dat bijbelgedeelte wordt de ondergang van het heidense koninkrijk van de koningin van de Chaldeën beschreven. De koningin haalt zich de toorn van de Verlosser van Israël op haar hals omdat zij het Gods volk “zeer zwaar” maakt. (Zie speciaal vers 6 uit Jesaja 47.) De evangelist ried de eerste minister dan ook aan zich niet met deze koningin te vereenzelvigen en niet tegen deze God te vechten met haar Anti-Bekerings-Wet. (Zie ook Handelingen 5:39b.) Uiteindelijk heeft zij de wet dan ook ingetrokken. De christenen uit die provincie hebben vurig gebeden dat de wet nooit ingevoerd zou worden, hetgeen tot vandaag niet is gebeurd. Prijst God voor het werk dat God in India doet.     

Noot:

1. Marja H. George-Verheij: Filled with wonder, Pendra Road, India, 200? Als  u het werk van John en Marja wilt ondersteunen, laat u het dan weten? Zie www.edenburg.nl/johnenmarja.nl.                           

 

Maart 2005

 

 

 

  ×
SERVICE
Contact
 
Vragen