Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 16,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Waar is CO?!

Marie-José Bonthuis, Ton Kemp en Eti de Vries • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Ondernemen? Leer improviseren!

    Waarom lukt het de één wel om een goed lopend bedrijf te ontwikkelen en een ander niet? Wat moet een ondernemer in huis hebben om een succesvolle onderneming te leiden? Wat moet hij weten, wat moet hij kunnen en welke persoonskenmerken moet hij bezitten?

    Dit boekje geeft mensen werkzaam binnen het onderwijs handvatten om de ondernemerscompetenties van studenten die gaan over houding en creativiteit te ontwikkelen. Wij reiken daarvoor instrumenten aan om dat op een effectieve, leuke en activerende manier te doen. Met technieken uit het improvisatie-theater is het mogelijk om voor deze competenties een basis in het onderwijs aan te brengen.

    De technieken hebben óns als ondernemers erg veel plezier en durf gegeven, en ook zeker flexibeler en creatiever gemaakt.

    Kunt u niets met theater en toneelspelen? Dat hoeft ook niet. We trainen u als docent om de studenten te leren spelen en zo spelenderwijs allerlei vaardigheden op te doen. En spelen is iets dat iedereen (opnieuw) kan leren: we deden als kind niet anders!

    Zoals u zult ontdekken biedt improvisatietheater goede aanknopings-punten om de meer persoonlijke, mensgerichte en creatieve kant van een succesvolle ondernemer te ontwikkelen. De kracht van het improvisatietheater is, dat het gaat om teamwork en vraagt om een continue interactieve en creatieve houding. Aspecten waar veel succesvolle ondernemingen in excelleren zijn risico durven nemen, fouten durven maken en positief bekrachtigen. Het zijn ook dé technieken die bekend zijn uit het improvisatietheater. Deze technieken kunnen ingezet worden om ondernemerschap en creativiteit bij studenten te ontwikkelen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 72
    Uitgeverij : Niet bekend
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 05-2015
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    Inleiding 7
    De auteurs en de trainers 10
    Opzet 11

    Deel I: Theorie Ondernemerschap en Creativiteit 12

    I.1 Competenties in ondernemerschap 12
    I.1.1 Definitie ondernemerschap 13
    I.1.2 Certificaat Ondernemerschap in het hoger onderwijs 14

    I.2 Creativiteit 15
    I.2.1 Definitie creativiteit 16
    I.2.2 Onderzoek 16
    I.2.3 Casus 19
    I.2.4 Het proces van creatief denken 19
    I.2.5 Fasen en denkstijlen 24
    I.2.6 Verband tussen improvisatietheater en creatief denken 26

    I.3 Reflectie en transfer 28
    I.3.1 Reflectie 28
    I.3.2 Transfer 30

    Deel II. Improvisatietheater 32

    II.1 De basisprincipes 32
    II.1.1 Ja zeggen 33
    II.1.2 In het hier en nu blijven 34
    II.1.3 De routine doorbreken 35
    II.1.4 Stralend falen 37
    II.1.5 De ander laten schitteren 38
    II.1.6 Plezier hebben! 39
    II.2 Competenties via improvisatievaardigheden 41
    II.2.1 Ja, én! 41
    II.2.2 In het hier-en-nu 41
    II.2.3 Routine doorbreken 42
    II.2.4 Stralend falen 42
    II.2.5 De ander laten schitteren 43
    II.2.6 Plezier hebben 44

    Deel III: De Praktijk 45

    III.1 Competenties via improvisatievaardigheden 45
    III.1.1 Warming-ups, kennismaking en energizers 45
    III.1.2 Oefeningen 46
    III.1.3 Games 47
    III.1.4 Open impro’s 51
    III.1.5 Cooling down 51
    III.1.6 Evaluatie 51

    III.2 De begeleider als ondersteuner 52
    III.2.1 Veilige sfeer 52
    III.2.2 Eenvoud en handelingen 53
    III.2.3 Feedback 54
    III.2.4 Procesniveau en groepsdynamiek 54
    III.2.5 Het individu 56
    III.2.6 Aandacht voor attitudes 57

    Deel IV: Standaard-opbouw van een les 60

    Referenties 65
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 16,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar

2-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Het aantal zzp-ers groeit. Ondanks de crisis -of misschien wel juist dankzij- starten mensen bedrijven op. Binnen grote bedrijven verwacht men steeds meer zelfstandigheid en ondernemerschap. Het onderwijs zal hier op in moeten spelen, vandaar dat ondernemerschap binnen het mbo en hbo steeds belangrijker zal worden.
Maar wat maakt een ondernemer tot een succesvolle ondernemer? Waarom lukt het de één wel om een goed lopend bedrijf te ontwikkelen en de ander niet? Wat heeft een ondernemer in huis om een succesvolle onderneming te leiden? Wat moet hij weten, kunnen en welke persoons-kenmerken moet hij bezitten?
Gaat het alleen om een briljant idee, of ook de juiste timing of een groot vermogen? Het lijkt steeds meer om de houding en de creativiteit van de ondernemer te gaan. Goed kunnen samenwerken, zichzelf goed kunnen presenteren en niet voor één gat te vangen zijn, allemaal eigenschappen die kunnen leiden naar succes. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen