€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Procreate 4 Handleiding
    Procreate 4 Handleiding (boek)

We gaan naar Zandvoort!

een digitale reis van verleden naar heden

Stefan de Groot • Boek • paperback

  • Samenvatting
    De tentoonstelling ‘We gaan naar Zandvoort!’ een digitale reis van verleden naar heden’ trekt een recordaantal bezoekers in het Zandvoorts Museum in Zandvoort. Dit boek geeft een goed beeld van deze tentoonstelling, die werd samengesteld door gastcurator Stefan de Groot. De tentoonstelling is te zien tot en met 10 maart 2019.

    Voor de tentoonstelling creëerde hij een documentaire over de reis van Amsterdam naar Zandvoort aan Zee met de tram en de trein. Hij maakte acht grote schilderijen die elk een momentopname vormen van de reis in de afgelopen honderd jaar. Het hoogtepunt van de tentoonstelling was het Panorama Zandvoort, een digitaal geschilderd panorama van zes bij vier meter: een uniek schilderij dat verhalend werd geschilderd. Het Zandvoorts Museum had hiermee de primeur.Het boek verhaalt in woord en beeld over de reis van Amsterdam naar Zandvoort met de tram en de trein, schetst en passant de geschiedenis van Zandvoort van de afgelopen honderd jaar en doet verslag van de opkomst en teloorgang van de ooit zo mondaine badplaats.

    
Over de auteur

    Stefan de Groot (Brussel, 1968) is een Nederlandse multimedia kunstenaar uit Haarlem.
Met meer dan 25 jaar ervaring vertelt hij verhalen in tekst, beeld en film. In 2016 werd De Groot genomineerd voor de Kunst- en Cultuurprijs De Olifant. Hij schildert in een impressionistisch realistische stijl op de iPad. Hij is een specialist in het digitaal schilderen op de iPad, verzorgt workshops en maakt video tutorials op YouTube. Zijn video’s zijn al meer dan 2 miljoen keer bekeken. De Groot publiceerde meerdere boeken over digitaal schilderen. Met de tentoonstelling ‘We gaan naar Zandvoort!’ is hij een nieuwe weg ingeslagen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 40
    Uitgeverij : Creative Cave Publishers
    ISBN : 9789491733154
    Datum publicatie : 01-2019
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord door Folkert Bloeme
    De Reis
    Amsterdam
    Sloterdijk
    Halfweg
    Haarlemmertrekvaart
    Haarlem
    Heemstede-Aerdenhout
    Overveen
    Zandvoort
    Hotels
    Strandbezoek
    Crisis
    2e W.O.
    Zandvoort Heden
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Louis Davids schreef het al in 1915: ‘We gaan naar Zandvoort bij de Zee’.
Amsterdam heeft altijd een speciale band gehad met Zandvoort. De afgelopen honderd jaar zijn veel Amsterdammers afgereisd naar hun geliefde badplaats. Meestal gebeurde dat via het spoor, met de trein of met de tram.

Vanaf het Spui in Amsterdam vertrok in 1904 de eerste tram naar de badplaats Zandvoort aan Zee. Deze tram zou in de eerste helft van de twintigste eeuw het straatbeeld bepalen, in een tijd dat de fiets, paard en wagen en de stoomlocomotief de belangrijkste vervoersmiddelen waren. De tram trok in het begin bijzonder veel aandacht, omdat hij groter was dan de stadstrams in Amsterdam. Liefkozend werd hij ‘De Kikker’ genoemd, vanwege zijn groene kleur en grote koplampen. De tram werd in de fabriek ‘La Métallurgiques’ in België gebouwd. Op het Spui was ook een huis gebouwd, waar mensen kaartjes konden kopen.

Na 1914 werd de tramhalte verplaatst naar de Spuistraat, omdat de trams vanwege de toename van het aantal reizigers te groot werden en er geen ruimte meer voor was op het Spui. Een tramreis van Amsterdam naar Zandvoort duurde 1 uur en 15 minuten. De lijn Amsterdam - Zandvoort werd beheerd door twee maatschappijen: de Elektrische Spoorweg Maatschappij beheerde de tramlijn van Amsterdam naar Haarlem en de Eerste Nederlandsche Elektrische Trammaatschappij, die overigens al vijf jaar eerder op de badplaats reed, die van Haarlem naar Zandvoort. Dit was de eerste tramlijn met elektrische tractie in Nederland.

Het alternatief via het spoor was en is de trein. De eerste treinverbinding in Nederland was tussen Amsterdam en Haarlem: op 20 september 1839 reed de eerste trein van Amsterdam naar de Spaarnestad. Het Centraal Station zoals we dat nu kennen bestond nog niet. De trein vertrok destijds van het station D’Eenhoord Roe, dat zich bij de Westergasfabriek bevond. De wagons werden getrokken door De Arend en de Snelheid, stoomlocomotieven die werden gestookt met cokes, zodat de reizigers niet onder het roet kwamen te zitten. Een paar jaar later zou de trein vertrekken vanaf station Willemspoort bij de Haarlemmerpoort.

Vanaf 1881 vertrok voor het eerst een trein uit Amsterdam met bestemming Zandvoort. Het Centraal Station werd gebouwd in 1889 naar een ontwerp van architect Pierre Cuypers, die ook het Rijksmuseum ontwierp. De trein zou de concurrentiestrijd met de tram winnen en rijdt nog steeds naar Zandvoort. Het aantal reizigers is in de afgelopen honderd jaar enorm toegenomen. ‘Een dagje strand’ is populair, wist Louis Davids al, en dus voert de NS de frequentie ’s zomers op: in dat jaargetijde vertrekt er vanaf spoor 1 op het Centraal Station elke 15 minuten een trein naar Zandvoort aan Zee. De reis duurt tussen de 30 en 37 minuten. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen