€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Welbevinden

Wat je zelf kunt doen

drs. G.W. Westen • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Welbevinden is van groot belang voor kwaliteit van leven. Dit boek geeft aan wat er onder verstaan moet worden. En wat je er aan kunt doen. Op een manier die aansluit bij de eigen voorkeuren. Het is geschreven voor iedereen. Want iedereen verdient meer welbevinden.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 180
    Uitgeverij : School voor Psychologie
    ISBN : 9789463453073
    Datum publicatie : 02-2018
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord 3
    Leeswijzer 9
    Opbouw en kapstok 11
    Resultaatvoorstelling 13
    Inleiding 13
    Effect 13
    Kritische leer- en prestatie-indicatoren 14
    Hefbomen 15
    Doelgroep 17
    Over welbevinden 21
    Bepaal je eigen niveau van welbevinden 27
    Welbevinden en ? 33
    Welbevinden en geld 33
    Bezit en materie 34
    Welbevinden en psychische klachten 38
    Welbevinden en de norm 39
    Welbevinden en werk 41
    Welbevinden en ouder worden 41
    Over de psychologie van welbevinden 44
    Onderscheidende kenmerken van psychologie van welbevinden 44
    Werkt versterking van welbevinden? 47
    Kenmerken van PPI’s 53
    Werkzaamheid van de ppi’s 55
    En en in plaats van of of 57
    Soorten welbevinden 59
    Emotioneel welbevinden: plezier 60
    Psychologisch welbevinden: competentie 65
    Het betekenisvolle welbevinden: zingeving 71
    Generieke ppi’s 78
    Groeimindset 78
    Mindfulness 83
    Dankbaarheid 89
    Drie positieve dingen 90
    Enthousiast reageren 91
    Actie en ervaring 92
    Aandacht 92
    De verre toekomst 92
    Inprenten van positieve ervaringen en gebeurtenissen 93
    Symbolen en rituelen 95
    Optimisme 96
    Oplossingsgericht 97
    Schrijven 99
    Zorg dat je ergens naar uit kunt kijken 101
    Waarderen en belonen 101
    Positief interpreteren 103
    Tel je zegeningen 103
    Meer vriendelijkheid tonen 104
    Inlevingsvermogen versterken 105
    Meer? 107
    Implementatie-intentie PPI’s 109
    Nalaten, niet doen en voorkomen 111
    Vergelijken met anderen 111
    Piekeren 112
    Pessimisme 114
    Klagen 115
    De teugels altijd strak 116
    Pesten 117
    Te hoge verwachtingen 118
    Impulsief beslissen 120
    Spijt 121
    Forceren 123
    Wegdrukken en negeren 123
    Vervelen 125
    De basis, het fundament 127
    Effectief omgaan met negatieve gevoelens
    en gedachten 129
    Enkele randvoorwaarden 131
    Regulatie van gevoelens en gedachten 138
    Hoger hangend fruit: Veerkracht 146
    Reguleren: wat verder nog nuttig kan zijn om te weten 154
    Tot slot: wat je in ieder geval niet moet doen 160
    Overige basisfactoren 161
    Zelfwaardering en zelfacceptatie 161
    Veiligheid 162
    Slapen 163
    Bewegen 166
    De kern 172
    Evalueren 174
    Bronnen 175
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

LEESWIJZER
We beginnen met een verkenning van het effect dat met dit boekje nagestreefd wordt. Voor iedereen raadzaam om kennis van te nemen. Je hebt zelf misschien een specifiekere vraag of effect op het oog. Gebruik dan de inhoudsopgave om de hoofdstukken te bepalen die voor jou het meest van belang zijn. Het is sowieso raadzaam om de inhoudsopgave goed te bestuderen. Zie ook de kapstokstructuur die hierna toegelicht wordt.

Ik raad je zeker aan om de verkenning van het onderwerp ‘welbevinden’ te lezen. Wat betekent het en is het vanuit zoveel mogelijk gezichtspunten?

Daarna een hoofdstuk over de vraag hoe je je eigen niveau van welbevinden kunt bepalen. Wat zijn de belangrijkste indicatoren?

Vervolgens een korte introductie in de psychologie van welbevinden, ook wel positieve psychologie.

Dan sta ik stil bij een aantal specifieke thema’s in relatie tot welbevinden.

Daarna de hoofdstukken en paragrafen waarin specifieke vormen van welbevinden behandeld worden. Hier kun je eventueel kiezen voor de vorm van welbevinden die het beste aansluit bij je eigen vraag of belangstelling. Heb je geen idee? Dan helpt lezing van de hoofdstukken die handelen over de verschillende delen misschien om je voorkeur te verfijnen.

De oefeningen – gezien de subtitel ‘Wat je zelf kunt doen’ draait het daar in dit boek om - betreffen voor het overgrote deel zogenaamde ‘positief psychologische interventies’ (ppi’s). Ze worden ook wel minimale interventies genoemd omdat ze weinig moeite kosten en niet erg ingrijpend zijn. De ppi’s zijn op een bepaalde manier gestructureerd. Ten eerste zijn er enkele ppi’s die aansluiten bij de verschillende vormen van welbevinden die onderscheiden worden. Maar er zijn ook ppi’s die een positief effect kunnen hebben op het algemeen welbevinden. Voor alle oefeningen en ppi’s geldt, dat ze voor de meeste lezers zonder meer door henzelf, zonder hulp van anderen, uit te voeren zijn. Maar mocht je een zekere weerzin voelen of moeite hebben om een oefening of ppi te doen: doe het dan gewoon niet. Laat je leiden door zin. Daag jezelf gerust een beetje uit maar duw je zelf niet te hard over de rand van je tegenzin. Er zit vast een oefening of ppi bij die wel goed te doen is. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen