€ 33,95


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Differentiëren is te leren!

Mirjam van Teeseling • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan motivatie, betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen.

    Lang is gedacht dat differentiëren in de les in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit de leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe u differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, formatief handelen, toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen én motivatie van al uw leerlingen. Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/differentieren. De auteur, Meike Berben, is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, ICT in de les, activerende didactiek en formatief handelen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 128
    Uitgeverij : CPS Uitgeverij
    ISBN : 9789065082534
    Datum publicatie : 01-2024
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord door Carol Ann Tomlinson Introductie door Meike Berben 1 Wat is differentiëren?_ 1.1 Waarom dit boek? 1.2 Definitie: wat is differentiëren? 1.3 De winst van differentiëren 1.4 Samenvatting 1.5 Meer lezen 2 Voorwaarden om goed te differentiëren: de vaardigheden van docenten 2.1 Onderzoek naar differentiatie 2.2 Model van docentvaardigheden 2.3 Samenvatting 2.4 Meer lezen 3 Differentiëren: zo begint u 3.1 Stap 1 - verzamelen van gegevens 3.2 Stap 2 - analyseren 3.3 Stap 3 - clusteren van leerlingen 3.4 Stap 4 - ontwerpen van aanbod 3.5 Stap 5 - organisatie van de differentiatie 3.6 Samenvatting 3.7 Meer lezen 4 Differentiëren in instructie 4.1 ADI: een effectieve lesstructuur 4.2 Differentiëren met IGDI 4.3 Differentiatie in de instructie in een combinatieklas 4.4 IGDI+: aandacht voor begaafde leerlingen 4.5 Samenvatting 4.6 Meer lezen 5 Differentiëren in verwerking 5.1 Uw doelen bepalen 5.2 Differentiëren in verwerking: inhoud 5.3 Differentiëren in verwerking: werkvormen 5.4 Differentiëren in verwerking: opbrengst 5.5 Samenvatting 5.6 Meer lezen 6 Verdieping in leervoorkeuren 6.1 De Leercyclus van Kolb 6.2 De Leerstijlen van Vermunt 6.3 De Leervoorkeuren van Ruijters 6.4 De Meervoudige intelligenties van Gardner 6.5 Samenvatting 6.6 Meer lezen 7 Differentiëren in leertijd 7.1 Tempodifferentiatie 7.2 Preteaching en differentiëren in huiswerk 7.3 ‘Flipping the classroom’ 7.4 Remedial teaching 7.5 Samenvatting 7.6 Meer lezen 8 Toetsing en differentiatie 8.1 Formatief handelen en summatief toetsen 8.2 Gedifferentieerd toetsen in de praktijk: enkele mogelijkheden 8.3 Differentiatie in toetsvormen 8.4 Flexibel, adaptief en relatief toetsen 8.5 Differentiatiemogelijkheden bij eindexamens (in het voortgezet onderwijs) 8.6 Samenvatting 8.7 Meer lezen 9 Differentiëren met ICT 10 Differentiëren schoolbreed 10.1 Strategisch niveau 10.2 Tactisch niveau 10.3 Operationeel niveau 10.4 Samenvatting 10.5 Meer lezen Samenvatting in mindmap Bijlagen Bijlage 1 Formulier groepsplan Bijlage 2 Lesvoorbereidingsformulier differentiatie Bijlage 3 Lesvoorbereidingsformulier differentiatie met tips en aandachtspunten Bijlage 4 Lesobservatieformulier de zes rollen en differentiëren Bijlage 5 Format voor implementatieplan differentiëren Trefwoordenlijst Literatuur Meer lezen
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 33,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Op werkdagen voor 21:00 besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen