€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Het Gesso Mysterie

Duyo Geldrop • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Het Gesso Mysterie voert de lezer(es) mee op een ongewone en soms griezelige speurtocht die leidt tot een bijzondere vondst onder de Strabrechtse heide in de omgeving van Heeze bij Eindhoven. Deze plaats wordt door een onderzoeksteam onder leiding van voormalig astronoom Starry Bergsma op een ingenieuze manier bepaald aan de hand van het altaarstuk “De Aanbidding van het Lam Gods” van Jan van Eyck uit het jaar 1432. In het Mysterie spelen bovendien twee andere beroemde kunstwerken een grote rol: het magisch vierkant op de ets “Melencolia I” van de Duitse kunstenaar Albrecht Dürer en het schilderij “Maria Magdalena” van de Nederlandse kunstschilder Jan van Scorel. Deze twee kunstwerken uit respectievelijk 1514 en 1530 hebben een belangrijke code gemeen: zij verbergen de datum van eerste paasdag in het jaar 2014.

    Door een ingenieuze mix van tijden, jaartallen en getallen uit de reeks van Fibonacci, wordt langzaamaan duidelijk wáár op de Strabrechtse heide het team de ingang van een ondergronds gangenstelsel kan vinden. Op de voet gevolgd door geheimzinnige broederschappen weten Starry Bergsma en zijn team uiteindelijk de slimme pincode te vinden waarmee onder de grond toegang tot de vondst kan worden verkregen.

    Deze uitgave van Het Gesso Mysterie vormt een herziene versie van de eerste uitgave van 22 november 2013. Na deze datum heeft auteur en onderzoeker Duyo Geldrop zijn research voortgezet. Deze herziene uitgave bevat naast aanpassingen van enkele verhaallijnen bovendien zijn nieuwste onderzoeksresultaten. Ook is een aantal verhelderende illustraties toegevoegd.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 314
    Uitgeverij : Jan Bakker WebTeksten
    ISBN : 9789082798913
    Datum publicatie : 04-2018
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Hij wierp een snelle blik op de klok boven de deur. ‘En natuurlijk stelt daarom ook de Mona Lisa de persoon Maria Magdalena voor, los van de vraag wie er model voor stond en ondanks het feit dat de kenmerkende zalfpot op dat schilderij ontbreekt.’
Bergsma ging snel verder met zijn verhaal. ‘Ik heb ontdekt dat schilderijen soms bouwwerken vertonen die nog niet bestonden in de tijd dat het kunstwerk werd gemaakt. Zo kun je op de blote hals van de Mona Lisa van Da Vinci een kaart van Parijs projecteren, waarbij de brug linksachter de vrouw een brug over de Seine voorstelt. Die brug is pas veel later gebouwd. Da Vinci moet dus contacten hebben gehad met de vroege SISUW die hem informatie gaf over een lang tevoren afgesproken planologische toekomst.ʼ
‘Maar wat is daar het nut van?’ Michaela stelde de vraag.
'Tja, dat is nu eenmaal onderdeel van het geheime beleid dat SISUW door de eeuwen heen op hoog niveau heeft gevoerd.’ Hij pauzeerde even alvorens verder te vertellen. ‘Nu zal ik ingaan op de suggestie van Kim dat het voorkomen van Adam op het altaarstuk verwijst naar de afkorting A’dam voor Amsterdam.’
Bergsma gaf haar lachend een knipoog. ‘Dat is een grappige onbewuste link die je legt met de zogenoemde prostituee Maria Magdalena. Zoals we al eerder hebben opgemerkt, is de Domtoren bedoeld als phallussymbool.’ Hij hield de afbeelding van het altaarstuk omhoog met zijn ene hand en wees op de Domtoren met zijn andere hand. ‘Van Amsterdam naar A’dam is analoog aan het succesvolle bezoek van een man aan een dame van plezier. Na dat bezoek is zijn ‘toren’ immers korter geworden, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarom is niet de hele Domtoren op het altaarstuk afgebeeld, maar alleen het bovenste deel.’
Kim kreeg weer een kleur.
‘Niets om je voor te schamen, dat is toch allang geen taboe meer in onze moderne wereld,’ zei Bergsma verontschuldigend. ‘Het gegeven is gebruikt bij de plaatsbepaling op het kunstwerk van de uiteindelijke vondst die SISUW met zoveel verve beschermt. Daarbij komen wij in eerste instantie uit op de heide bij Heeze, bij een serie ronde wallen rond vennen. Daarover zo meer. De vingers die God op het middelste bovenpaneel omhoog steekt, duidt er al op dat er iets gemeten moet worden, een afstand, kan ik jullie vertellen. Bij de exacte plaatsbepaling moeten we van de helft van de toren uitgaan, anders kom je nooit op de precieze vindplaats uit.’
Emma vroeg de aandacht. ‘Dus als ik het goed begrijp wordt de vondst in een proces van drie stappen gedaan? De eerste in 2014 morgen en dinsdag onder de Strabrechtse heide, de tweede in 2017 bij Kasteel Geldrop en de uiteindelijke vondst in 2019 bij Kasteel Heeze?’
‘Goed samengevat Emma, exact,’ complimenteerde William Grass haar. ‘Een mooi strak schema. Nu wil ik graag terug naar het verhaal van Starry.’
Bergsma tuitte de lippen. ‘Uiteraard. Maar goed, uiteindelijk draait het kunstwerk waar wij het over hebben om Maria Magdalena en prostitutie in Amsterdam. En waar vindt dat plaats? Juist, aan de Wallen.’
Hij wachtte even om zijn volgende uitspraak kracht bij te zetten, maar William Grass was hem voor. ‘En dus, geachte aanwezigen, is het altaarstuk de Aanbidding van het Lam Gods een aanwijzing voor iets met wallen, iets natuurlijks, een natuurlijk fenomeen, in een ronde vorm. Die vorm is feitelijk het enige dat ontbreekt op het werk. We zien weliswaar een achthoekige fontein, een halve cirkel, een kroon in perspectief, maar geen platte, zuivere cirkel. En die past, op de “mannetjes-vrouwtjes-manier” het beste bij de toegevoegde toren.’
‘Dus het gaat om iets ronds met wallen?’ vroeg Bob kort samenvattend.
‘Exact,’ zeiden Grass en Bergsma vrijwel tegelijkertijd. ‘Het gaat specifiek om een rond geologisch natuurmonument op de hei in de buurt van Heeze, bij de oude Pelgrimsroute. Dat gegeven, in combinatie met aanwijzingen op de Maria Magdalena van Jan van Scorel en Melencolia I van Albrecht Dürer, leidt tot een bergplaats die paus Adrianus VI heeft laten aanleggen om iets bijzonders te verbergen. Het gaat mogelijk om geschiedvervalsing. Mede op verzoek van zijn geheime opdrachtgevers had Van Scorel als conservator naar bewijs daarvoor gezocht.'
‘En nu denken jullie,’ zei Kim langzaam, terwijl zij haar vinger opstak, ‘dat wij dat bewijs dit paasweekeinde gaan vinden?ʼ ×
SERVICE
Contact
 
Vragen