Samenvatting
Over het boek: De principes van duurzame ontwikkeling worden het best zo vroeg mogelijk bijgebracht. Hier ligt een belangrijke taak voor onderwijzers, leerkrachten, docenten. Hoe pak je dit het beste aan? Zonder een uitgebreide kennis over duurzame ontwikkeling kun je geen goed onderwijs over dat thema vormgeven. Daarom is het boek voor een groot deel opgebouwd uit hoofdstukken over duurzame ontwikkeling, waarbij het gaat om het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. De lezer leert op een systematische manier naar problemen en mogelijke oplossingen te kijken, waarbij de aangereikte kennis en talloze voorbeelden beschouwd kunnen worden als een analyse instrument voor nieuwe situaties. Dit vergroot de capaciteit van studenten, leerkrachten en docenten om inhoudelijke keuzes te maken in het onderwijs. De focus van het boek ligt uiteindelijk op de didactiek, waarbij de lezer kennismaakt met verschillende manieren waarop onderwijs over duurzame ontwikkeling kan worden uitgewerkt. Ook hier is het idee dat weloverwogen keuzes nodig zijn om tot goed onderwijs te komen. Deze publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor de lerarenopleidingen en voor leerkrachten.