Samenvatting
Kansen en bedreigingen voor organisaties dienen zich in een steeds hoger
tempo aan. Een noodzakelijke voorwaarde om onder deze toenemende druk
optimaal te blijven presteren is een andere inhoud geven aan leren.
De methode van zelfsturend leren sluit aan bij deze voorwaarde. Het is een
nieuwe leermethode die vorm en richting geeft aan essentiële leerprocessen
van individuele werknemers en teams in organisaties. Bij zelfsturend leren
geven leidinggevenden en medewerkers zelf actief sturing aan het leerproces.
Op basis van directe ervaring en betekenisverlening formuleren en concretiseren
zij persoonlijke en gemeenschappelijke leerdoelen. Zelfsturend
leren is effectief en inspirerend omdat het direct ingaat op leervragen en
ontwikkelbehoeften van werknemers van hoog tot laag in de organisatie.
Zelfsturend leren is een praktische gids voor iedere leidinggevende die zich wil
verdiepen in de werking van een meer zelfstandige vorm van leren.
Aansprekende praktijkvoorbeelden, cases, oefeningen, tips en een concreet
stappenplan wijzen de weg.
Dick Ratering (1946) is werkzaam als senior adviseur/trainer bij GITP
Management Opleidingen voor profi t- en non-profi torganisaties. In de loop
der jaren systematiseerde hij zijn uiteenlopende werkervaringen en de
methode van zelfsturend leren.
Koos Hafkamp (1954) is psycholoog. Hij werkte vele jaren als therapeut en als
congresmanager en is momenteel zelfstandig gevestigd als managementtrainer
en consultant. Van zijn hand verschenen eerder onder andere Intuïtieve
managementvaardigheden (1996) en Intuïtief topmanagement (1996).