€ 27,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Help ik ben een onderwijsassistent

Jasper Nepperus • Boek • paperback

  • Samenvatting
    ‘’Hij heeft een compleet andere aanpak’’
    ''zijn manier van lesgeven is eigenlijk niet methodisch verantwoordt''
    ''Hij is de gekste leraar die ik heb meegemaakt''

    Jasper Nepperus heeft de opleiding onderwijsassistent gevolgd en is daarnaast werkzaam geweest als bijlesdocent en surveillant in het onderwijs. Hij daagt de leerlingen uit en zoekt grenzen op. In de docentenkamer en op het schoolplein is zijn manier van lesgeven dan ook regelmatig voer voor discussie. Jasper valt dan ook vooral op door zijn eigen kijk op onderwijs en met zijn oncoventionele lesmethoden. In dit boek geeft Jasper uitleg wat voor hem lesgeven inhoudt. Ook deelt hij superhandige tips die onderwijsassistenten helpen om een dag op school te overleven en omschrijft hij allerlei inspirerende spelactiviteiten voor allerlei doelgroepen. Van tips om om te gaan met pubers tijdens verschillende conflictsituaties, tot aan reken en taal tricks die je helpen een les meer inhoud te geven, het komt allemaal aan bod in dit onderwijs boek.

    Welke wijsneus is nou weer Jasper Nepperus?

    Jasper Nepperus (2004) is een Nederlandse generalistische schrijver en illustrator. Naast zijn schrijverswerkzaamheden heeft Jasper zijn eigen kledinglijn & interieurstudio en is hij actief in de gemeentelijke politiek. Jasper is geboren en getogen in de Groningse plaats Delfzijl waar Jasper in 2021 cum-laude zijn vmbo-diploma heeft behaald. Hierna heeft Jasper de mbo-4 opleiding onderwijsassistent in Groningen gevolgd, maar niet afgemaakt. Jasper is in 2022 de hbo-programma gezondheidspsychologie gaan volgen en heeft deze studie begin 2023 afgerond. Na de hbo studie heeft Jasper een switch naar de creatieve kant gemaakt en is hij een studie tot interieurontwerpen en -styling gaan volgen. Deze studie rondde hij ook in 2023 af en is hierna zijn eigen interieurstudio begonnen in de gemeente Eemsdelta. Hedendaags studeert Jasper mbo-4 juridisch medewerker en maakt hij plannen om hierna verder te gaan als assistent makelaar wonen.

    Jasper heeft een passie voor de filosofie en psychologie en schrijft daarom denkkrachtige boeken. Boeken die volgens Jasper niet alleen leuk zijn om te lezen, maar ook boeken die de lezer aan het denken zet. Boeken met denkkracht zoals hij dat zelf noemt. Het motto van zijn uitgeverij is daarom ook denkkrachtig lezen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 168mm x 240mm
    Aantal pagina's : 119
    Uitgeverij : NepTaal
    ISBN : 9789464439465
    Datum publicatie : 01-2023
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord - 11
    Hoofdstuk 1 – spelen en ontwikkeling van kinderen
    Speelgoed
    Baby’s - 15
    Dreumes - 15
    Peuters - 16
    Kleuters - 16
    Achtergrond
    Baby’s - 18
    Dreumes - 20
    Peuters - 20
    Kleuters - 25

    Hoofdstuk 2 - Korte doe opdrachten + muziek en de samenhang met de doelgroep
    Natuurlijk materiaal - 30
    Seizoensmandela – 31
    Woordweb - 32
    Woordweb 2.0 – 32
    Straattaal – 33
    Surprise – 34
    De ritmische tafel - 35
    Zaldoeken samba - 36
    Rond en recht - 36
    Raad het nummer- 37
    Kopieer het eens!- 37
    Spiegelen– 38
    Categorieën – 38
    Slowmo – 38
    Tegenstellingen – 39
    Draai en sta – 39
    Geef eens een woord – 40
    Geschikte kinderliedjes en waarom muziek belangrijk is
    Sociale ontwikkeling - 43
    Emotionele ontwikkeling – 44
    Motoriek – 45
    Zintuigelijk waarnemen – 46
    Taal en geletterdheid - 46
    Lichaamsbesef – 47
    Ruimtelijk inzicht en tijd – 47
    Gecijferdheid – 48
    Cognitief – 49
    Muzikaliteit & intelligentie – 49
    Creativiteit – 50
    Klap eens in je handjes - 51
    Cowboy Billie boem - 51
    Tsjoe Tsjoe Wa - 51
    De pinguïndans- 52
    Coco loco dans - 52
    Superman - 52
    Ze kunnen zeggen wat ze willen- 53
    Storm op zee - 53
    Balpenklik-kick – 53
    Kip met appelmoes – 53
    Dans met tante Rita - 54
    Smurf Happy - 54
    Lief hondje - 54

    Hoofdstuk 3 de achtergrond van jongeren
    Een hoofd vol met zwarte draden – 56

    Hoofdstuk 4 lesgeven aan lastige pubers
    Lesgeven in een boot - 60
    Kattensprongen - 62
    Lesgeven op een eiland - 64
    De gouden C regel - 65
    De diepte - 66
    ‘’slecht’’ gedrag belonen 70
    Verantwoorde leerlingen – 72
    Vervelend pubergedrag – 74
    Vlam in de pan- 77
    Kijken doe je met je oren – 80
    Zelfreflectie – 81
    Toenadering - 84
    Het signalement - 85
    De bom valt - 86
    Petjesdiscussie - 87
    Verantwoordelijkheid – 89
    Gaming mindset – 90

    Hoofdstuk 5 – Wat niet meer in Jasper zijn lokaal mag
    Jaspers don’t do in the classroom list – 94
    Smoesjes die niets meer uithalen in Jasper zijn lokaal – 98

    Hoofdstuk 6 –Hoe zat het ook alweer
    D of DT - 100
    Kofschiptaxietje - 101
    Jou of jouw - 102
    Tussenletter E - 103
    Opfrissen van verwijzingen – 106

    Hoofdstuk 7 – gekke rekentrucs
    Vermenigvuldigen met grote getallen - 108
    Tientallen met één als eenheid - 109
    De snelle tafel van elf – 110

    Hoofdstuk 8 – het schoolboek is bijna uit
    Literatuurlijst – 112
    Dankwoord– 115
    Verantwoording - 116
    Personalia - 117
  • Reviews (8,8 uit 2 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    25-03-2023
    Geweldig boek
    Interessant boek waarin veel voorkomt. Ook is het leuk om te weten hoe een onderwijsassitent bepaalde zaken oppakt door voorbeelden bij de theorie te geven. Het laatste stukje was ontzettend leuk en interessant om te lezen, vooral omdat er in het laatste hoofdstuk reken en taal trucjes werden verteld waar je doorgaans niet op komt.

       Boek waarin veel voorkomt
       Zeer leesbare tekst

    Geplaatst door uit Appingedam , leeftijd 70+
    Waardeert het boek met een 9 uit 10


    24-03-2023
    Veelzijdig boek
    Een ontzettend leuk en veelzijdig boek met een duidelijke opbouw. Er wordt veel theorie geboden waarop leuke activiteiten voor op de bassischool worden aangesloten. Ook sluit de theorie en muziekactiviteiten goed aan bij de doelgroep. Tevens is het ontzettend mooi om ook voorbeelden te zien bij het lezen van hoe je nou concreet lesgeeft in het voortgezet onderwijs. Tot slot is het boek erg toegankeijk en goed leesbaar. Wat het extra leuk maakt is dat er zo af en toe ook een soort grappigheids ellement is gebruikt, waardoor je in mijn optiek merkt dat het een ondersteunend boek is en niet een boek die lopende zaken in het onderwijs aankaart en leraren nog meer verplichtingen geeft. Het is verder ook ontzettend leuk om op het einde nog een paar leuke taal en reken trucjes te leren.

       Veelzijdig boek die veel behandeld
       Leesbare en toegankelijke tekst
       De theorie kan iets uitgebreider

    Geplaatst door uit Appingedam , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8.5 uit 10

€ 27,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Voorwoord

Mijn naam is Jasper Nepperus en ik heb de opleiding onderwijsassistent gevolgd voor één jaar. Ik heb gewerkt als onderwijsassistent bij een basisschool en gewerkt als bijlesdocent bij verschillende voortgezet onderwijsinstellingen. Echter heb ik mijn werk als leraar(assistent) na één jaar beëindigt. Dit heb ik gedaan omdat ikzelf niet goed paste binnen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs als (assistent)leraar. Ikzelf merkte dat obstakels als voor ome agent spelen, lesgeven met mobiels om je oren of betweterige studenten die het tegen je opnemen het mij behoorlijk lastig maakten om verder te gaan met het vak lesgeven. En hoewel ik jongeren nog steeds op een andere manier onderwijs, zet ik mij niet meer in als (assistent)leraar binnen het onderwijs. En dit lijkt zo gezegd te hebbende heel raar dat je niet meer als leraar jongeren onderwijst maar dit op een andere manier doet, maar het is echt heel belangrijk om te weten dat dit weldegelijk mogelijk is. Het vak lesgeven is namelijk niet hetzelfde als onderwijzen. Onderwijzen van kinderen en jongeren is namelijk echt een combinatie van kinderen en jongeren opvoeden, lesgeven en hun eigen talenten laten ontwikkelen waar we allemaal later nog dieper op in gaan in dit boek.

Ikzelf zet me momenteel vooral in als studiecoach binnen het onderwijs. Want ik blijf een fascinatie hebben om me in te leven in de gedachtegang en het gedrag van jongeren. Mijn fascinatie voor het bestuderen van hun gedrag combineer ik dan ook met het vinden van oplossingen voor dagelijkse problemen die jongeren ondervinden. Ik probeer hun talenten zelf te laten ontdekken en biedt hierbij hulp aan.

Het onderwijs is dan ook een hele brede vak en bestaat niet alleen maar uit lesgeven. Het is dus echt een hele brede tak waarin je jezelf op allerlei manier kan specialiseren om kinderen en jongeren te ondersteunen op het gebied van opvoeding, iets bijleren of juist het laten ontdekken van hun eigen talenten.

In dit boek geef ik mijn kijk weer op het lesgeven. Ik bespreek mijn eigen lesmethodes en mijn manier van lesgeven. Ik schets voorbeeldsituaties die ik ben tegengekomen in mijn werk als bijlesdocent en praat vervolgens over hoe je het beste volgens mijn inzichten les kan geven in de omschreven situatie. Daarnaast deel ik leerzame activiteiten wat ik tijdens mijn werk als onderwijsassistent heb uitgevoerd in het basisonderwijs en geef ik uitleg waarom juist deze activiteiten zo leerzaam zijn.

We beginnen dit boek met de doelgroep waar ik mijn werkzaamheden als onderwijsassistent heb voldaan, groep één en twee, en later groep drie en vier op een bassischool. Ik vertel in het kort relevante achtergrondinformatie over de doelgroep van baby’s tot schoolkinderen en welke speelinstumenten het meeste geschikt zijn voor welke doelgroep. Nadat ik wat heb verteld over de relevante achtergrondinformatie, vertel ik activiteiten die ikzelf met de doelgroep heb uitgevoerd, die u ook kan uitvoeren met uw groep en vertel waarom de beschreven activiteiten zo leerzaam zijn voor deze doelgroepen.

Na de bassischool komen we vervolgens uit bij de doelgroep pubers. Ook hier vertel ik in het kort wat er in het hoofd van een puber eigenlijk allemaal omgaat, waarna we vervolgens problemen voor de onderwijsassistenten en leraren voor eens en altijd oplossen zoals leerlingen die op de mobiel zitten tijdens het lesgeven, petjes op in de klas, eten in de klas, schelden in de klas en andere onnodige acties die jongeren in de klas uithalen. Ook geef ik mijn kijk op het lesgeven en bespreek mijn eigen lesmethodes aan de hand van voorbeelden. Aan het eind van het boek kom ik op terug wat een leraar door mijn ogen nou precies is en wat het hele brede tak onderwijzen specifiek inhoudt. Ook geef ik op het eind nog leuke en leerzame reken en taal tricks die te gebruiken zijn tijdens lessen en hoop dan ook tot slot dat u na het volledig lezen van dit boek iets meer diepgang heeft kunnen vinden in wat er in het hoofd van de kinderen en jongeren nou allemaal omgaat en vooral dat u een bredere kijk hebt ontwikkeld op het vak lesgeven. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen