Fragment
Voorwoord
Mijn naam is Jasper Nepperus en ik heb de opleiding onderwijsassistent gevolgd voor één jaar. Ik heb gewerkt als onderwijsassistent bij een basisschool en gewerkt als bijlesdocent bij verschillende voortgezet onderwijsinstellingen. Echter heb ik mijn werk als leraar(assistent) na één jaar beëindigt. Dit heb ik gedaan omdat ikzelf niet goed paste binnen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs als (assistent)leraar. Ikzelf merkte dat obstakels als voor ome agent spelen, lesgeven met mobiels om je oren of betweterige studenten die het tegen je opnemen het mij behoorlijk lastig maakten om verder te gaan met het vak lesgeven. En hoewel ik jongeren nog steeds op een andere manier onderwijs, zet ik mij niet meer in als (assistent)leraar binnen het onderwijs. En dit lijkt zo gezegd te hebbende heel raar dat je niet meer als leraar jongeren onderwijst maar dit op een andere manier doet, maar het is echt heel belangrijk om te weten dat dit weldegelijk mogelijk is. Het vak lesgeven is namelijk niet hetzelfde als onderwijzen. Onderwijzen van kinderen en jongeren is namelijk echt een combinatie van kinderen en jongeren opvoeden, lesgeven en hun eigen talenten laten ontwikkelen waar we allemaal later nog dieper op in gaan in dit boek.
Ikzelf zet me momenteel vooral in als studiecoach binnen het onderwijs. Want ik blijf een fascinatie hebben om me in te leven in de gedachtegang en het gedrag van jongeren. Mijn fascinatie voor het bestuderen van hun gedrag combineer ik dan ook met het vinden van oplossingen voor dagelijkse problemen die jongeren ondervinden. Ik probeer hun talenten zelf te laten ontdekken en biedt hierbij hulp aan.
Het onderwijs is dan ook een hele brede vak en bestaat niet alleen maar uit lesgeven. Het is dus echt een hele brede tak waarin je jezelf op allerlei manier kan specialiseren om kinderen en jongeren te ondersteunen op het gebied van opvoeding, iets bijleren of juist het laten ontdekken van hun eigen talenten.
In dit boek geef ik mijn kijk weer op het lesgeven. Ik bespreek mijn eigen lesmethodes en mijn manier van lesgeven. Ik schets voorbeeldsituaties die ik ben tegengekomen in mijn werk als bijlesdocent en praat vervolgens over hoe je het beste volgens mijn inzichten les kan geven in de omschreven situatie. Daarnaast deel ik leerzame activiteiten wat ik tijdens mijn werk als onderwijsassistent heb uitgevoerd in het basisonderwijs en geef ik uitleg waarom juist deze activiteiten zo leerzaam zijn.
We beginnen dit boek met de doelgroep waar ik mijn werkzaamheden als onderwijsassistent heb voldaan, groep één en twee, en later groep drie en vier op een bassischool. Ik vertel in het kort relevante achtergrondinformatie over de doelgroep van baby’s tot schoolkinderen en welke speelinstumenten het meeste geschikt zijn voor welke doelgroep. Nadat ik wat heb verteld over de relevante achtergrondinformatie, vertel ik activiteiten die ikzelf met de doelgroep heb uitgevoerd, die u ook kan uitvoeren met uw groep en vertel waarom de beschreven activiteiten zo leerzaam zijn voor deze doelgroepen.
Na de bassischool komen we vervolgens uit bij de doelgroep pubers. Ook hier vertel ik in het kort wat er in het hoofd van een puber eigenlijk allemaal omgaat, waarna we vervolgens problemen voor de onderwijsassistenten en leraren voor eens en altijd oplossen zoals leerlingen die op de mobiel zitten tijdens het lesgeven, petjes op in de klas, eten in de klas, schelden in de klas en andere onnodige acties die jongeren in de klas uithalen. Ook geef ik mijn kijk op het lesgeven en bespreek mijn eigen lesmethodes aan de hand van voorbeelden. Aan het eind van het boek kom ik op terug wat een leraar door mijn ogen nou precies is en wat het hele brede tak onderwijzen specifiek inhoudt. Ook geef ik op het eind nog leuke en leerzame reken en taal tricks die te gebruiken zijn tijdens lessen en hoop dan ook tot slot dat u na het volledig lezen van dit boek iets meer diepgang heeft kunnen vinden in wat er in het hoofd van de kinderen en jongeren nou allemaal omgaat en vooral dat u een bredere kijk hebt ontwikkeld op het vak lesgeven.
×