Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 9,95

PRINT boek

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De handpop als pedagogisch hulpmiddel

Voor ieder kind een vriendje

Helen Meurs • ebook • epub

  • Samenvatting
    Iedereen die wel eens een handpop heeft gebruikt weet dat die pop een enorm effect heeft op kinderen en dat kinderen er spontaan tegen beginnen te vertellen. Of ineens dingen doen waar ze anders niet voor te motiveren zijn en kanten van zichzelf laten zien die (nog) onzichtbaar gebleven waren.

    De handpop heeft alles in zich om uit te groeien tot een volwaardige, veelzijdige en interactieve assistent. Een assistent en hulpmiddel dat kinderen helpt zich verder te ontwikkelen, stimuleert grenzen te verleggen, zichzelf te uiten, uitdaagt te oefenen met nieuwe vaardigheden en hen bij de hand neemt om de wereld om hen heen te verkennen. De pop maakt leren en groeien veiliger, vrolijker en laagdrempeliger voor kinderen.

    Maar om het optimale uit een pop te halen is wel meer nodig dan alleen een handpop. Het is niet de handpop die pedagogisch is maar de manier waarop er met de handpop wordt omgegaan. Met "de handpop als pedagogisch hulpmiddel" wil ik een antwoord geven op de vraag: "Hoe doe ik dat, hoe maak ik van een handpop een geweldig hulpmiddel?"

    Dit boek is ontstaan naar aanleiding van alle ervaringen en kennis die ik de afgelopen 25 jaar heb opgedaan met het prachtige medium handpop. Ik ben aan de slag gegaan met de pop binnen het onderwijs, de kinderopvang, de hulpverlening, de zorg maar ook de thuissituatie en heb daarin de dagelijkse praktijk, herkenbare pedagogische- en leersituaties als uitgangspunt genomen.

    Ik hoop je met dit boek te inspireren en je handreikingen te geven waarmee je jouw eigen avontuur met de handpop aan durft te gaan.

    LET OP: DIT IS EEN E-BOOK, JE ONTVANGT DE DOWNLOADLINK NA AANKOOP
  • Productinformatie
    Binding : Epub
    Auteur : Helen Meurs
    Bestandstype : epub
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Digitaal watermerk (social DRM)   Informatie 
    Uitgeverij : Wonderbaarlijke Spiegels
    ISBN : 9789081446280
    Datum publicatie : 06-2020
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    Voorwoord

    Hoofdstuk 1
    - Werken met een handpop als pedagogisch hulpmiddel
    - Wat voegt een handpop toe?
    - Waarom is de handpop een veilig oefeninstrument?

    Hoofdstuk 2
    - Waarvoor kunt u de handpop inzetten?

    Hoofdstuk 3
    - Wat maakt de handpop tot een pedagogisch hulpmiddel?
    - Verschillende soorten handpoppen

    Hoofstuk 4:
    - Basisvaardigheden
    - Het hanteren van de pop
    - De techniek van het spelen
    - De pop karakter geven
    - Nadenken over uw vraagstelling
    - Nadenken over wat de inbreng van de pop kan zijn

    Hoofdstuk 5
    - Basishouding
    - De relatie tussen het kind en de pop
    - De relatie tussen u en de pop

    Hoofdstuk 6
    - De pop introduceren
    1. Het introduceren van de pop bij jonge kinderen
    2. Het introduceren van de pop bij oudere kinderen
    3. Het introduceren van de pop in de thuissituatie
    - De valkuilen

    Hoofdstuk 7
    - Babbelen via de handpop: de ‘babbelmethode’

    Hoofdstuk 8
    - De activiteiten met de handpop uitbreiden
    - Het gebruik van attributen

    Nawoord

    En nu? Starten met de handpop!
  • Reviews (8 uit 1 reviews)

    10-08-2020
    Fijn boek
    Duidelijke uitleg en boek lees lekker weg. Het geeft mij goede moed te starten met het gebruik van de handpop als pedagogisch hulpmiddel.


    Geplaatst door , leeftijd 30-39
    Waardeert het boek met een 8 uit 10

€ 9,95

PRINT boek

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

Voorwoord

Handpoppen zijn er in verschillende soorten en maten en worden niet altijd terecht 'pedagogi-sche handpoppen' genoemd. Niet altijd terecht omdat de handpop an sich gewoon een pop is, een ding wat op zichzelf helemaal niet zo pedagogisch hoeft te zijn. Wat een handpop 'pedagogisch' maakt is de manier waarop er met de pop wordt omgegaan, de inhoud die de pop krijgt en naar buiten brengt, de doelen die via de pop worden nagestreefd en de bewuste keuze om de pop in te zetten om (meestal) kinderen te ondersteunen of te stimuleren in hun leerproces en hun ontwikkeling.

Persoonlijk spreek ik liever over de handpop als een 'pedagogisch hulpmiddel' omdat daar-mee een duidelijker onderscheid gemaakt kan worden tussen het ding (de handpop) en de reden waarom ik de handpop betrek in mijn handelen (het pedagogische doel).
In deze handleiding wil ik u laten kennismaken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel: wat de meerwaarde van de handpop kan zijn (Hfdst.1), waarvoor de handpop ingezet kan worden (Hfdst.2), wat de handpop pedagogisch maakt (Hfdst.3). Het proces wat u doorloopt om van een pop een veelzijdig, sprankelend, laagdrempelig en breed inzetbaar hulpmiddel te maken. Ik bespreek de basisvaardigheden die betrekking hebben op het tot leven roepen van de handpop (Hfdst.4). De basishouding die vooral betrekking heeft op de volwassene die de handpop wil gebruiken als pedagogisch hulpmiddel (Hfdst.5), de introductie van de handpop (Hfdst.6) en lanceer een manier van communiceren via de handpop die door ons zelf ontwikkeld is en de afgelopen jaren uitvoerig is getest door ouders, leerkrachten, groeps-leiders, hulpverleners en speltherapeuten: “de babbelmethode” (Hfdst.7). Tot slot bespreek ik de toevoeging van materialen en attributen waarmee u het werken met de handpop verder kunt uitbreiden (Hfdst.8). Hoewel ik me realiseer dat pedagogische doelen vaak de reden zijn waarom u overgaat tot het inzetten van de handpop, zijn de basisvaardigheden en de basis-houding wel een voorwaarde om die doelen zo optimaal mogelijk te bereiken. Dat geldt voor zowel de thuissituatie, het onderwijs, de opvang als de hulpverlening.

Werken met een handpop als pedagogisch hulpmiddel vereist wat voorbereiding voordat hij daadwerkelijk ingezet kan worden. Maar als dat moment is aangebroken dan gaat er ook al heel snel een nieuwe wereld voor u open en ontdekt u kanten van kinderen en uzelf die u nog niet eerder had ontdekt. Ik heb het werken met een handpop altijd ervaren als een prachtig avontuur en misschien wel het beste wat me overkomen is in mijn werk met kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog een kind zal benaderen zónder daarbij een pop te gebrui-ken. Waarom niet? Omdat het zoveel makkelijker is mét pop!

Ik ben er klaar voor om dit avontuur samen met u aan te gaan en u de plaatsen te wijzen waar u zeker even moet gaan kijken en de plaatsen die u beter kunt vermijden. Ik ben er klaar voor, u ook? ×
SERVICE
Contact
 
Vragen