€ 29,95

PRINT boek

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Een scherp handboek category management

jouw categorie als smaakmaker

J.W. Grievink, E. van Groesen • ebook • epub

  • Samenvatting
    Vanuit Efficiënt Consumer Response (ECR) betekent Category Management dat je assortimenten of productcategorieën in de winkel optimaliseert. De uitdaging is jouw categorie tot smaakmaker te maken. En dat kun je niet zonder intensief samen te werken met je handelspartner. De consument en zijn koopgedrag staan in die samenwerking centraal. Gezamenlijk ben je in
    staat om met de kennis van de consument en het product waarde toe te voegen die leidt tot de beste categorieprestatie.

    Category Management is uitgegroeid tot een vak. Niets in het schap is immers toevallig. Dat retailers en fabrikanten samen assortimenten managen is een sleutelproces in retail. Of je nu Category manager, formulemanager, accountmanager of trademarketingmanager bent, samen
    werken levert meer op. Voor het eerst zijn nu de kennis en ervaring uit tien jaar Category Managementprojecten bij elkaar gebracht in één duidelijk handboek. In dit boek kijken we naar Category Management vanuit het perspectief van de retailer. Dit leidt tot scherpe observaties en pittige conclusies.

    Honderden internationale bedrijven hebben Category Management gemaakt tot wat het nu is. En dit handboek had niet geschreven kunnen worden zonder de kennis, de ervaring en het enthousiasme van Nederlandse bedrijven zoals Albert Heijn, FrieslandCampina, Fruitmasters, Heineken, Heinz, Johma, Jumbo Supermarkten, La Place, PepsiCo, Schuitema en Unilever.
  • Productinformatie
    Binding : Epub
    Auteur : J.W. Grievink, E. van Groesen
    Bestandstype : epub
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : GS1 Nederland
    ISBN : 9789081056502
    Datum publicatie : 02-2014
  • Inhoudsopgave
    Inhoud
    0. Voorwoord, inleiding en definities
    Voorwoord 5
    Waarom dit boek? 7
    Inleiding 8
    De definities 10
    Retailperspectief versus leveranciersperspectief 11
    1. Category Management in samenhang met het totale beleid 18
    1a. Van maatschappelijke trends naar foodtrends 20
    1b. De vier soorten shoppertrips en Category Management 22
    1c. De formule als merk 29
    2. Een omgevingsanalyse maken 32
    2a. Lange termijnanalyses met korte termijneffecten 34
    2b. Consumententrends onder de loep 36
    2c. Ontwikkelingen in markten en kanalen 41
    2d. Concurrentieanalyses 43
    2e. De visie van de retailer 45
    2f. De sterktes en zwaktes van de retailer 46
    3. De winkelformule 50
    3a. Wat is een formule 51
    3a.1 De formulestrategie op hoofdlijnen 52
    3a.2 De kenmerken van de formule bepalen 55
    3b. Positioneren moet je leren 57
    3b.1 Positioneren met vijf attributen 61
    3b.2 Positioneren met prijs en kwaliteit 64
    3c. De bouwstenen van een formule 70
    3d. Een overzicht creëren van potentiële leveranciers 72
    4. Zo bouw je een Category Management strategie 78
    4a. Analyse van de categorie 81
    4a.1 Categoriedefinitie 82
    4a.2 Shopperanalyse 86
    4a.3 Assortimentsanalyse 89
    4a.4 Concurrentieanalyse 92
    4a.5 Financiële analyse 94

    Hoofdstuk X 3
    4b. De visie op de categorie vaststellen 96
    4b.1 De rol van een categorie met de opties 98
    4b.2 De categoriestrategie vaststellen 104
    4b.3 De categoriedoelstellingen vaststellen 108
    4b.4 Meten is weten 112
    4c. Tactieken en acties 115
    4c.1 Wat zijn de randvoorwaarden? 119
    4c.2 Hoe bepalen we de prijs van een artikel? 124
    4c.3 Hoe gaan we implementeren? 132
    4c.4 Hoe kunnen we goed evalueren? 133
    4d. Category Management aandachtspunten 134
    4d.1 Financiële analyse met winst- en omzetbijdrage 135
    4d.2 Optimaliseren van promoties 136
    4d.3 Efficiënte productintroducties 137
    5. Category Management en de organisatie van de retailer 144
    5a. Welke manieren van inkopen zijn er? 146
    5b. Wat zijn de effecten op de inkoopstructuur van de retailer? 149
    5c. Wat voor effecten heeft dit op de leveranciers? 151
    6. Category Management in relatie tot trademarketing 156
    6a. De zeven stappen in het trademarketing proces 159
    6b. Category Management versus trademarketing? 161
    6c. Acht strategieën in trademarketing 164
    6d. Welke modellen zien we bij de industrie? 165
    6e. Trademarketing en accountmanagement als spiegel
    voor Category Management 168
    6f. Hoe kiest een retailer zijn partners? 169
    6g. Hoe kan trademarketing de Category manager helpen? 171
    6h. Samenwerking stelt eisen 173
    7. Samenvatting: Dagelijks Category Management in 25 vragen 176
    8. Bronvermelding 182
    Over de auteurs, Colofon 184
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 29,95

PRINT boek

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

De manier waarop retailers en fabrikanten assortimenten en producten selecteren en managen gaat veel verder dan het inkopen en verkopen van door fabrikanten gemaakte producten. Category Management is in feite het sleutelproces in de retail geworden en is na 1997 geleidelijk uitgegroeid tot een vak. Destijds waren het met name de co-voorzitters van de Stuurgroep Category Management van GS1 Nederland, Peter van Mourik en Rob Bloemscheer, die overtuigd waren van het belang van dat vak. Vanuit die overtuiging en het belang van het spreken van één taal, hebben zij zich sterk gemaakt voor het tot stand komen van dit handboek Category Management. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen