Fragment
Inleiding
Het doel van analyse en ontwerp van software is om een helder beeld te krijgen van deze software, en om hierover met elkaar te kunnen commu-ni¬ceren.
Een middel om dit doel te bereiken is een verzameling afbeeldingen (diagrammen), die kort en bondig het volgende beschrijven:
• use cases (gebruiksgevallen) die gebruikers kunnen uitvoeren
• gegevens die met de software worden bekeken en/of bewerkt
• (bedrijfs)processen waar deze gegevens doorheen lopen
• rollen en autorisaties die gebruikers van de software hebben
• gebruikersschermen
• navigatie tussen deze gebruikersschermen
• koppelingen tussen systemen en componenten
• volgorde waarin gebeurtenissen plaatsvinden
Dit boek toont hoe deze diagrammen gemaakt kunnen worden.
Deze diagrammen vormen samen het model van een applicatie.
De meeste beschreven modelleertechnieken zijn onderdeel van een internationaal gestandaardiseerde modelleertaal, de Unified Modeling Language (UML). UML wordt beheerd en onderhouden door een inter¬na¬-tionale organisatie, de Object Management Group (OMG).
Om deze modelleertechnieken in een context te plaatsen, worden in dit boek ook enkele niet-UML-gerelateerde aspecten van het analyse- en ontwerpproces beschreven.
×